מועצת הביטחון. ארכיון
מועצת הביטחון. ארכיוןרויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה היום (שלישי) לדיון בנושא המזרח התיכון, ביוזמת תוניסיה המכהנת כנשיאת המועצה, על רקע חילופי הממשל בארה"ב.

שגריר ארה"ב באו"ם בפועל, ריק מילס, הצהיר בדיון בשם הממשל החדש על צעדים שיינקטו בקרוב. "נפתח את המשרדים הדיפלומטים של הרשות הפלסטינית שממשל טראמפ סגר, נמנע צעדים כמו סיפוח חד צדדי", אמר מילס.

לדבריו, "ארה"ב תמשיך לדחוף מדינות אחרות לקדם יחסים עם ישראל. הקונפליקט עם הפלסטינים הוא אולי לא הבעיה המרכזית במזרח התיכון, אך הפתרון שלו עשוי לסייע משמעותית למצב באזור".

שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן, הזהיר בדיון מפני חזרה להסכם הגרעין שנחתם עם איראן וקרא למועצה לפעול נגד המשטר בטהרן.

לדבריו, "בערב יום השואה הבינלאומי, אנו עדים למשטר האיראני הרצחני שפועל בדומה למשטר הנאצי. איראן לא מסתירה את כוונותיה להשמדת ישראל, מפיצה אנטישמיות, מכחישה את השואה ואפילו מקדמת חקיקה שקוראת להשמדת ישראל עד 2041. איך ייתכן שכוונות להשמיד מדינה חברה באו"ם אינן עומדות במרכז הדיון של המועצה?".

"המציאות ב-2021 היא לא המציאות של 2015!.מה שאנחנו יודעים כיום על איראן הוא לא מה שהקהילה הבינלאומית ידעה בזמן שחתמה על הסכם הגרעין. הכסף שהגיע לאיראן כתוצאה מההסכם לא נוצל לבניית בתי ספר או בתי חולים אלא לבניית ארסנל טילים ולתמיכה בארגוני טרור. איראן רימתה את העולם בזמן שחתמה על ההסכם והיא ממשיכה לרמות גם היום", אמר השגריר.

הוא ציין כי "חזרה להסכם הגרעין המקורי, גם אם כבסיס להסכם עתידי, תהיה טעות. צעד כזה ימנע כל אפשרות להגיע להסדר ארוך טווח הכולל הגבלות ומנגנון אכיפה אמיתי ויעיל. ברגע שהסנקציות יוסרו, לא תהיה לאיראן שום סיבה לנהל מו"מ על הסכם חדש והם פשוט ימתינו שההגבלות בהסכם הקיים יפוגו באופן אוטומטי בתוך מספר שנים".

ארדן הודה לנשיא ביידן על מחוייבתו למנוע מאיראן להתחמש בגרעין ואמר כי ישראל תעבוד יחד עם הממשל האמריקאי כדי למנוע מאיראן יכולות גרעיניות.

השגריר התייחס להצהרות של אבו מאזן בדבר הצורך לכנס ועידה בינלאומית לשלום ואמר, "אם אבו מאזן היה באמת מעוניין בשלום, הוא היה מפסיק את ההסתה נגד ישראל ואת מדיניות תשלום המשכורות למחבלים. הוא היה מגיע לשולחן המשא ומתן בלי תנאים מוקדמים ולא קורא לוועידה בינלאומית חסרת תועלת שכל מטרתה להתחמק שוב ממשא ומתן".