האסטרונאוט הישראלי השני. אל"מ איתן סטיבה
האסטרונאוט הישראלי השני. אל"מ איתן סטיבהצילום: דוברות

אקסיום ספייס (Axiom Space) חשפה היום (שלישי) את כלל חברי הצוות של המשימה הראשונה בתולדות האנושות שצפויה לצאת לתחנת החלל הבינלאומית, הכוללת רק אנשים פרטיים.

במשימה ההיסטורית של אקסיום ספייס (Ax-1) יקחו חלק: מייקל לופז-אלגריה, לשעבר אסטרונאוט נאס"א (סוכנות החלל של ארה"ב) וסגן נשיא אקסיום ספייס; לארי קונור, יזם אמריקאי ומשקיע אקטיביסט בארגונים ללא מטרות רווח; מארק פאתי, משקיע ופילנתרופ קנדי; ומשקיע האימפקט והפילנתרופ איתן סטיבה מישראל.

לופז-אלגריה, אשר טס לחלל ארבע פעמים במהלך 20 שנים, ושבר שיאי נאס"א רבים, ביקר לאחרונה בתחנת החלל הבינלאומית ב-2007. הוא יהפוך לאדם הראשון שיפקד על טיסת חלל מאוישת אזרחית ומסחרית לחלוטין.

קונור יהיה טייס המשימה הפרטי הראשון בהיסטוריה של טיסות החלל. פאתי יהיה האסטרונאוט ה-11 של קנדה. סטיבה, חברו הקרוב של אילן רמון, אסטרונאוט בצוות מעבורת החלל 'קולומביה', ולשעבר טייס בחיל האוויר הישראלי, יהיה הישראלי השני בחלל.

"אוסף זה של חלוצים – צוות החלל הראשון מסוגו – מייצג רגע מכונן בשאיפות המחקר והקידמה של האנושות" אמר לופז-אלגריה. "אני יודע, מניסיוני האישי, שהמפגש בין בני אדם לחלל הוא חוויה עמוקה המניעה אותנו לתרום באופן משמעותי יותר עם חזרתנו לכדור הארץ. למרות שאסטרונאוטים רבים יצאו לחלל לפניהם, חברי הצוות הנוכחי עמדו במהלך חייהם באתגרים שהקנו להם את היכולת לקבל את האחריות, לפעול בהתאם, ולחולל השפעה עולמית אמיתית. אני מצפה להוביל את הצוות בדרכו לתרומה המשמעותית הבאה לסיפורה של האנושות, הן במסלול הטיסה והן בחזרתם לכדור הארץ."

המשימה המתוכננת Ax-1 תכלול שהייה של הצוות בחלק האמריקאי של תחנת החלל הבינלאומית במשך כשמונה ימים, וכן השתתפות הצוות בפרויקטים מחקריים ופילנתרופיים.

קונור, אשר הקים והוביל חברות נדל"ן, פינטק וארגונים ללא מטרות רווח, יעסוק בפרויקטי מחקר בשיתוף עם Mayo Clinic ו-Cleaveland Clinic. בנוסף, הוא מתכנן להעביר שיעורים לסטודנטים ב-Dayton Early College Academy שבעיר הולדתו דייטון, אוהיו.

פאתי עובד כעת עם סוכנות החלל הקנדית ועם בית החולים לילדים במונטריאול, שמסייעים באיתור פרויקטי מחקר בתחום הבריאות אשר פאתי יוכל לבצע במהלך המשימה.

סטיבה מתכנן לערוך ניסויים של מדענים, חוקרים ויזמים ישראליים שייבחרו על ידי ועדה מדעית בלתי תלויה המורכבת מנציגים בתחומי האקדמיה, התעשייה והממשל בישראל. את המשימה הישראלית מובילה קרן רמון יחד עם סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה. כמו כן, סטיבה יעביר מהחלל פעילויות חינוכיות שיעניקו השראה לילדים, נוער ומחנכים בישראל.

"בהרכבת הצוות למשלחת ההיסטורית שאפנו לכלול אנשים שבמהלך חייהם הפגינו מחויבות לשיפור חייהם של בני אדם בכדור הארץ. אני שמח לומר שהצלחנו במשימה זאת, "אמר נשיא ומנכ"ל אקסיום ספייס, מייקל סופרדיני. "זהו הצוות הראשון מבין כמה צוותים של אקסיום ספייס, שמשימותיהם הפרטיות לתחנת החלל הבינלאומית, באמת יחנכו עתיד נרחב לבני אדם בחלל ויחוללו שינוי משמעותי בעולם עם שובם של חברי הצוות הביתה."