אליהו עטיה
אליהו עטיהצילום: חזקי ברוך

אליהו עטיה, מנהל פורום ההתיישבות הצעירה, מסתכל על המאבק שנעשה להכשרת היישובים ומעריך שלמרות שהמטרה לא הושגה התהליך היה חשוב.

"אני מרגיש שעשינו כל מה שיכולנו. צברנו גם הישגים על הדרך במיוחד בהעלאת הנושא לסדר היום והעמקתו ללב הקונצנזוס של המחנה הלאומי. לצערי לא הצלחנו להביא לאישור החלטת ממשלה אבל זה כישלון של ראש הממשלה ושר הביטחון שהאחריות מוטלת עליהם", אומר עטיה לערוץ 7.

לדבריו, "אנחנו נמשיך לדחוף ולקדם את זה ובעז"ה תקום בקרוב ממשלה חדשה ואנחנו נהיה שם כדי לדאוג שהסדרת ההתיישבות תהיה חלק מקווי היסוד שלה".

את האשמה לאי העברת המהלך הוא מחלק בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ. "ברגע האמת מי שתקע את המהלך היה בני גנץ, למרות הבטחות ואמירות שהוא הבין שזה לא הגיוני להשאיר אלפי תושבים במצב כזה. בסופו של דבר הצרכים הפוליטיים הקטנים שלו גברו והוא התנגד להחלטת הממשלה".

"אני חייב לומר שגם ראש הממשלה נרתם רק בסוף התהליך וזה היה מעט מדי ומאוחר מדי. הוא צירף את זה לרשימת הדברים בהתיישבות שלגביהם הוא כמעט מצליח אבל לא ממש".

לדבריו, "כבר בשלב מוקדם, עוד לפני שהממשלה נפלה, הבנו שלאחר נפילתה יהיה קשה הרבה יותר להעביר החלטה על הסדרה. ראינו את זה מתקרב, התרענו ודרשנו מראש הממשלה שיעשה ולא יחכה, אבל הוא בשלב הזה לא היה קשוב או נכנס ללב העניין. רק בישורת האחרונה זה קרה".

עטיה נשאל אם לדעתו הממשלה הבאה תוכל לקדם את ההסדרה. "את ההחלטה העקרונית על הסדרת כל היישובים שנמצאים על אדמות מדינה קיבלה ממשלת נתניהו ב-2011. שר הביטחון היה אז אהוד ברק והנשיא האמריקני היה ברק אובמה ולמרות זאת התקבלה ההחלטה. אם בתקופה ההיא התקבלה ההחלטה, אז לא חשוב מי יעמוד בראש הממשלה הבאה ומי יהיה שר הביטחון שלה היא תוכל להחליט להסדיר".