כרסנטי ועורכי דינו
כרסנטי ועורכי דינוצילום: יח"צ

המאבק על זהותו של הצנחן השלישי בתמונה המפורסמת ליד הכותל המערבי בכ"ח באייר תשכ"ז מגיע לבית המשפט.

בעקבות הפרסום לדרישתה של משפחת בורשטיין להכיר באבי המשפחה אברהם ז"ל כצנחן השלישי בתמונה, נערך 'ציגי', ציון כרסנטי, מי שזוהה עד היום כצנחן המדובר, לתביעת דיבה נגד המציגים אותו כמי שמעוות את ההיסטוריה.

באי כוחו של כרנסנטי, עו"ד ענבל ששי ועו"ד שלומי בן סבו, אומרים: "המדובר בתיק התחזות קלאסי. כרסנטי לא מתכוון לעבור על כך לסדר היום. בימים אלה מוגשת תביעה על הוצאת דיבה".

את ההחלטה לצאת למאבק משפטי קיבל כרסנטי לאחר אימייל שקיבל ביום ראשון האחרון ממשרד עו"ד אורון שוורץ, ובו הוצגו טענות בתו של אברהם בורשטיין ז"ל ולפיהן האדם המצולם בתמונת הצנחנים המפורסמת כצנחן השלישי הינו אברהם בורשטיין ז"ל ולא ציון כרסנטי.

"הוא לא ידע את נפשו מרוב צער וכאב", אומרים מקורביו המזכירים כי מאז צולמה התמונה, שהפכה לאחד מסמליה הבולטים של מלחמת ששת הימים, על ידי חתן פרס ישראל דוד רובינגר, הוצגו הלוחמים חיים אושרי, ד"ר איציק יפעת וציון ציגי כרסנטי כמי שמצולמים בתמונה. מאז הופיעו השלושה יחד לאורך השנים בפני קציני צה"ל, יצאו למסעות התרמה למען החיילים בקהילות יהודיות ברחבי העולם, השתתפו בשיעורי מורשת קרב, ותמונתם ושמותיהם מתנוססים בכל מקום, מערך בוויקיפדיה ועד לבית הנשיא ומוזיאון גבעת התחמושת.

"ביום בו קיבלתי את האימייל הזה עם הכותרת: 'הודעה והתראה טרם נקיטת תהליכים', חשכו עיניי", אומר ציגי. "לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. הניסיון להטיל ספק בזהותי כצנחן השלישי יותר ממקומם הוא מזעזע. כל ימיי אני מזוהה כצנחן מהתמונה והנה מגיע אימייל כזה ומנסה לערער על האמת הפשוטה והברורה כל כך".

כרסנטי מספר כי "מרגע הפרסום מאות קצינים, לוחמים, חברים לנשק, מתקשרים, מחבקים, מבקשים לחתום על תצהירים. כמוני הם אינם מבינים מהיכן צץ הסיפור הזה. יחד עם חבריי לצילום ולמלחמה הוזמנו מספר פעמים ע"י דוד רובינגר לשחזור התמונה ההיסטורית. אינני יודע מי היה מר אברהם בורשטיין ז"ל, אבל אני כן יודע בוודאות מוחלטת שהוא לא האיש שבתמונה. צר לי על כל העוול הנורא הנגרם לי בעטיו של פרסום הזוי זה".

בפרשה מייצגים את ציון כרסנטי עורכי הדין ענבל ששי ושלומי בן סבו. עו"ד ששי קובעת כי "מדובר בתיק התחזות קלאסי, כרסנטי לא מתכוון לעבור על כך לסדר היום. בימים אלה מוגשת תביעה בגין הוצאת דיבה. אציין כי בשנת 2000 נערך תחקיר ע"י צה"ל אשר שלל טענה זו על הסף. ציון כרסנטי הוא החייל השלישי בתמונה, ולא בכדי המנוח – בעודו בחיים - לא פעל להוכיח אחרת. חיים אושרי, החייל הימני המצולם בתמונה היה פקודו של ציון כרסנטי, והעיד כי ציון כרסנטי הוא החייל השמאלי בתמונה. הוא אף זוכר היטב את הרגע המכונן בו קרא למפקדו ציון להצטרף לצילום".

לדבריה של עו"ד ששי "כיום, בתו ונכדו של המנוח בורשטיין, מנסים לבטל את מפעל חיו של ציון כרסנטי אשר פעל ופועל אף היום בהתנדבות, מתוך ציונות, ערכים ואהבת הארץ ללא כל כוונות רווח. לצערנו ביתו ונכדו של המנוח בורשטיין אינם מנסים לעשות צדק היסטורי אלא סדק היסטורי".