משה מושקוביץ'
משה מושקוביץ'צילום: Gershon Elinson/Flash90

אריאל סוקולוף, מנכ"ל עמותת תימורה שייסד יחד עם משה (מושקו) מושקוביץ ז"ל, מספר על העשייה המשותפת למען סיוע לסייע לנערים ולנערות שנפלטו ממסגרות החינוך הדתי לאומי.

"העמותה שלנו קמה לפני יותר מעשרים שנים ואז זכיתי להכיר את מושקו בפעם הראשונה בתור מי שהסכים לקחת על עצמו את ההובלה וההקמה של העמותה. מאז ועד היום עוסקת העמותה בטיפול באותם נערים ונערות שמקומות הלימוד הרגילים לא מתאימים עבורם ומצאו את עצמם במצבי סיכון", מספר סוקולוף לערוץ 7.

לדבריו, "באתי לשוחח עם מושקו, כשהתופעה הזו עוד לא היתה מוכרת ובעיקר מושתקת, והצגתי לו את הנתונים והוא התגייס בכל כוחו. הגענו מהר מאוד ליישוב אבנת ובעזרת כל האמצעים שעמדו לרשותו הקמנו את המסגרת הראשונה שלנו".

"זכיתי להכיר את מושקו וללמוד ממנו הרבה גם בתחום החזון ואיך מסתכלים 50 ואפילו 100 שנים קדימה. לפני שהגענו לאבנת הוא שלח אותנו לחפש מקומות בנגב וחזרנו על נקודה שהיתה היאחזות נחל שהתפרקה בין מצפה רמון לאילת. זה היה ממש רחוק, אבל מושקו אמר, תראו עוד 50 שנים זה יהיה מרכז הנגב. היתה לו יכולת 'לעוף בזמן' וכמעט עברנו לשם, אלא שברגע האחרון עברנו לאבנת. לצד החזון והמעוף הוא היה פרקטי מאוד ובדק הכל עד לפרטים הקטנים וכיוון", מוסיף סוקולוף.

לשאלה כיצד התחבר מושקו ז"ל לסוגיה הוא משיב, "אני חושב שבהתחלה לקח לו זמן להבין על מה מדובר. ניסיתי להסביר לו את עומק הבעיה והיה לו קשה להבין איך יש ילדים כאלה במשפחות שאת חלקן הכיר. לא היה לו קל לעכל את התופעה. אך ברגע שהוא הבין את עומק השבר הוא התגייס. אני זוכר שהוא אמר לי לא פעם על סיפור ששמע מהרב עמיטל על ההבדל בין תלמיד חכם שמתעלם מתינוק בוכה בחדר או כזה שסוגר את הספר ופונה לתינוק. הוא הבין את המצוקה של הנערים והנערות וגם של ההורים. שמדובר בטרגדיה אמיתית".

"ומאז הוא לא היסס. נרתם, למד את הסוגיה לעומק כדרכו כדי לתת את המענה הכי טוב ולחבר את החיבורים הכי טובים בכל הרמות. אצלו בחמש דקות היית לומד דברים שלא למדת בשעות של עבודה. היה לו סגנון מיוחד ורגוע שבו הוביל דברים וטיפל בסוגיות. הוא ידע להפוך חלום למציאות. למדתי ממנו איך להסתכל על חלום, איך להפוך אותו לפרקטיקה ואיך לנהל אותו", מסכם סוקולוף.