אתמול (ג') נאם הרמטכ"ל אביב כוכבי והציג את עמדתו לאחר השינוי בממשל האמריקאי. לדבריו, אסור להגיע להסכם משופר עם איראן, ובצהל יכינו תוכניות מבצעיות נגדה.

האלוף (מיל') עמוס גלעד הביע את דעתו על הנאום, ואמר שזה עלול להיתפס כהתרסה. "הרמטכ"ל הוא האדם הכי חשוב במדינה מבחינה ביטחונית, הוא לא כמוני או כמוכם. מה יצא מהדבר הזה? האיראנים לא יעשו פצצה גרענית, האמריקאים לא יאשרו את זה. אני מציע משא ומתן מידי".

הרמטכ"ל אביב כוכבי: במלחמה יפלו פה הרבה טיליםINSS

כזכור, כוכבי אמר אתמול כי ''ישראל נתפסת כיוזמת ופעלתנית. היא זו שעושה מבצעים, היא זו שתוקפת, היא זו שמסכלת והעניין הזה בודאי שהוא תורם תרומה משמעותית להרתעה של מדינת ישראל".

"ככלל אפשר לומר שהמצב האסטרטגי של מדינת ישראל נמצא במגמת שיפור", אמר. "על משקל הרתעה, התרעה והכרעה הייתי אומר שהרתעה בקרב כל המדינות שאנחנו מתמודדים איתן התחזקה".

"הרתעה היא לא דבר בינארי", הדגיש. "הרתעה יכולה להיסדק על אירועים כאלה ואחרים אבל ככלל, אף אחד מהם לא מעוניין ליזום פיגועים נגדנו. כל הפעילות שלהם, כמעט בלי יוצא מן הכלל, היא פעילות תגובתית לפעילות שאנחנו עושים ולא פעילות שהם יזמו. כשהם מחליטים לבצע הם נתקלים לא פעם בקשיים ואז מחליטים לזנוח את דפוס הפעילות הזה".

הוא הוסיף: "ואולי הדבר החשוב ביותר זה שאנחנו לא מזהים, לפחות כרגע, שאף אחת מהאויבים, מהמדינות שמקיפות אותנו ומוגדרות מדינות אויב, מתכוון או רוצה או שוקל ליזום מלחמה או מבצע נרחב כנגד מדינת ישראל. הייתי אומר שהם צודקים אויבנו. אנחנו נמצאים מודיעינית בהרבה מאוד מקומות. מבצעית יש לנו בסך הכל חופש פעולה בכל רחבי המזרח התיכון, אני לא מתייחס לזה כמובן מאליו. למדינת ישראל היו עשורים רבים שלא היה חופש פעולה".

"כל האויבים שלנו נמצאים בשפל", אמר. "גם בגלל המצב הכלכלי וגם בגלל הקורונה שמטופלת אצלם מאוד מאוד רע וחלש וחוסר אמון עמוק אצל כולם, אכזבה עמוקה מהאופן שבו המשטרים שלהם מטפלים בהם".

כוכבי התייחס לאיום הטילים על מדינת ישראל ולעובדה שאמצעי הלחימה מוחזקים בסביבה אזרחית, "האויב בחר למקם את עצמו במרחב העירוני, הוא בחר למקם את האמל"ח, לרבות הטילים והרקטות במרחב העירוני... הוא מכוון על עפולה, ועל מטולה, ועל גוש דן - אלפי טילים ורקטות בהיקף חסר תקדים".

"זו הזדמנות וחובה מבחינתי להזכיר לאזרחי מדינת ישראל בצורה הכי ברורה שביום פקודה, במלחמה יפלו כאן הרבה מאוד טילים ורקטות וזה לא יהיה פשוט. אל מול האיום הזה אנחנו נעמיד תקיפה נרחבת ביותר, שתכלול את תקיפת הטילים הרקטות והאמל"ח בין אם בשטח פתוח ובין אם בצמוד או בתוך בניינים", ציין הרמטכ"ל.