הרב אורן דובדבני
הרב אורן דובדבניצילום: יח"צ

"הַצַּדִ֣יק אָבָ֔ד וְאֵ֥ין אִ֖ישׁ שָׂ֣ם עַל־לֵ֑ב וְאַנְשֵׁי־חֶ֤סֶד נֶֽאֱסָפִים֙ בְּאֵ֣ין מֵבִ֔ין כִּֽי־מִפְּנֵ֥י הָרָעָ֖ה נֶאֱסַ֥ף הַצַּדִּֽיק".

הגיעה הבשורה המרה. הרב דזמונד מייזלס, רבה של קהילת Camps Bay קייפטאון נאסף לישיבה של מעלה.

זו הייתה זכות של ממש להכיר את הרב מייזלס (אביו של הרב הלל מייזלס שליט"א). אפשר להגיד שהרב מייזלס הוא זה שנתן לי את הכלים להיות ראש מערך כשרות.

הרב מייזלס היה גאון בתורה, הוא ידע המון אבל במיוחד היה ידען עצום בכל מה שקשור לכשרות. איך להבחין בסימני כשרות בדגים, מסורות כשרות בעופות, חומרי גלם, תהליכי יצור, שחיטה בעצם הכל...

במשך ארבעה ימים לקח אותי הרב זצ"ל בדרכים של דרום אפריקה.שחטנו ביחד, בדקנו מפעלים, חומרי גלם ובשעות הנסיעה הארוכות הוא לימד אותי כל מה שהוא יודע על כשרות ביצור גבינות, חומרי גלם, טכניקות של שחיטה.

לא אשכח את הרגע שפעם אחת אחרי שהוא נתן לי להשחיז עבורו את סכין השחיטה, מה שנקרא בהלכה "להעמיד סכין" הוא סירב לקבל ממני את הסכין ואמר לי : עכשיו אתה שוחט, קדימה. אל תפחד.

במשך השנים בעיסוק שלי בכשרות במקומות שונים בעולם חזרתי והתייעצתי עם הרב מייזלס שתמיד תמיד הייתה לו תשובה.

מהרב מייזלס למדתי שבעיקר צריך להכיר טוב טוב את המציאות לפני שפוסקים, שצריך לבוז לחומרות טפשיות ושאחד השיקולים הכי מרכזיים בפסיקה לציבור בכשרות הוא: שכמה שיותר אנשים יאכלו כשר.

ועוד משפט חשוב שאמר לי הרב מייזלס: "כשרות מתחילה במידות טובות ומאור פנים".

הרב מייזלס לימד אותי: "יש הבדל בין כשר למהדרין לבין כשר באמת". את הרוח הזו שנטע בי הרב אנחנו משתדלים לטעת במערך הכשרות של צהר.

אז עכשיו אני יודע, הרב מייזלס זצ"ל עולה לישיבה של מעלה והסעודה המתוקנת לצדיקים אכן תהיה כשרה ללא שאלות וספקות.