גדעון סער
גדעון סערצילום: שריה דיאמנט/TPS

היום אנו מציינים, יחד עם מדינות העולם את יום השואה הבינלאומי, הפרק הכואב ביותר של ההיסטוריה היהודית. ניסיון שיטתי למחות עם מעל פני האדמה שהפך רצח יהודים לדבר שבשגרה. ביום הזה מצווה עלינו לזכור – לזכור את ששת המיליונים שעמדו ללא יכולת להגן על עצמם אל מול מכונת ההשמדה של הצורר הנאצי ולזכור את שעתה השפלה ביותר של האנושות.

אנחנו זוכרים את אחינו ואחיותינו שהופשטו מבגדיהם ומכבודם ונרצחו בדם קר, את הילדה שנלקחה מזרועות אימה ואת האבות שנאלצו לעבוד בכפור עד כלות כוחם. וגם את סיפורי הגבורה והמנהיגות של מעטים שעמדו מול צוררים רבים, חסרי צלם אנוש. פעילותם של אודים מוצלים מאש צרובה בתודעתנו הקולקטיבית כהתעלות אנושית בתנאים בלתי אפשריים.

הזוועות האלה מחייבות את כלל מדינות העולם להעמיק היום בקריסה המוסרית הטוטלית שחוותה אירופה במהלך אותן שנים נוראות. השואה היא לקח מוסרי בהיסטוריה העולמית . השלטון הנאצי לא יכול היה לבצע את מזימתו ללא שיתוף פעולה עמוק ורחב בכל רחבי היבשת: מצד עמים, תנועות, מובילי דעה ומצד אליטות. מעטים גילו גישה אנושית. חסידי אומות עולם ,בעולם שאיבד צלם אלוהים. הציביליזציה האירופית בכללותה – הפנתה עורף לערכיה ולקוֹד האנושי הבסיסי ביותר. בשום מקום האידאולוגיה הנאצית לא נתקלה במעצור של ממש, במחסום או בסכר. ההשמדה השיטתית פעלה תוך עצימת עיניים והכחשה גורפת. לא ניתן להכחשה הזו להתרחש גם היום. לא הכחשת העבר ולא כוונות זדון לעתיד.

האנטישמיות לא נעלמה מהעולם, היא משנה צורתה והיא מתפשטת בדרכים שונות ממה שהכרנו בעבר. הפלטפורמות הטכנולוגיות היום מאפשרות לגילוי השנאה להגיע לקהלים רבים יותר ובמהירות גבוהה יותר. המאבק באנטישמיות צריך להיות מאבק של כל החברה האנושית. עלינו להיאבק בכל האמצעים בתופעת השנאה, ולשלב ידיים עם ידידי האמת מכל רחבי העולם.

הדבקות בערכי מוסר צריכה להיות נחלת הכלל, בזמנים קלים ובזמנים קשים. דבקות זו היא הערובה למנוע זוועות ולהבטיח עתיד טוב יותר למין האנושי. היא מחייבת נכונות להתייצב מול הרוע, להתעמת איתו ולעתים גם לשלם מחיר. רק כך נוכל לחסן מפני קהות חושים מוסרית, זאת שמאפשרת זוועות מעשה ידי-אדם.

נשבענו "לעולם לא עוד!״. העם היהודי לא יעמוד עוד חסר מגן. המהפכה הציונית החזירה לעם היהודי לא רק את מולדתו אלא גם את היכולת להגן על עצמנו בכוחות עצמנו. ואנו מחויבים לשמור על יכולת זאת ונחזקה. היום ננצור את זיכרונם של ששת המיליונים ולא נשכח גם את שורדי השואה, אלה שחיים בנינו ולכבודם ורווחתם אנו מחויבים לעד.

הכותב הוא יו"ר מפלגת תקווה חדשה