אורי הורביץ
אורי הורביץצילום: שלומי שלמוני

בעקבות החלטתו של השר יואב גלנט לשלול את כניסתו של חגי אלעד, מנכ"ל בצלם לדבר בפני תלמידי ה'ריאלי' העומדים לקראת גיוסם, יצא אלוף במיל. עמי איילון במכתב פומבי התוקף את החלטתו.

את דבריו הוא פותח בעקיצה: "מאחר שהכרתי אותך כקצין צעיר שבלט באומץ לבו הופתעתי לגלות שחגי אלעד, מנכ"ל בצלם, מטיל עליך פחד. ידעת להתמודד מול מחבלים חמושים בקלצ'ניקוב ואר-פי-ג'י וכעת אתה נסוג מהתמודדות רעיונית עם מי שנשקו היחיד הן דעותיו" ובהמשך קובע שהחלטת השר מבישה ועומדת "בסתירה לערכי הדמוקרטיה ולעקרונות חינוכיים בסיסיים. זו החלטה השקולה בעיני להרמת דגל לבן פחדנית".

איילון טוען כי השר גלנט חש מאוים וכותב: "החלטתך הבלתי-דמוקרטית והבלתי-חינוכית מצטרפת לצערי לתופעות שליליות נוספות בחיינו. אנחנו הולכים ומתרחקים מחזון מגילת העצמאות – מדינה יהודית דמוקרטית על פי חזונם של נביאי ישראל. ואל נא תשכח כי חזון זה עומד גם בבסיס "חוק חינוך הממלכתי" שעל מימושו אתה מופקד כשר חינוך. כמו כן, מבלי שאתה מתכוון, החלטתך עלולה להגביר את חשיפתם המשפטית של חיילי צה״ל בראיית הדין הבין לאומי".

בתגובה שלח חבר המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית, אל"מ (במיל.) אורי הורביץ ששירת תחת גלנט בפיקוד דרום, דברי תמיכה וחיזוק. הורביץ כותב למפקדו ש"הגיבור הוא מי שיודע לצאת אל מול התנועה הנפשית המתנכרת לזהות הישראלית, כדי לקבל תמיכה ממוקדי כוח תקשורתיים ואחרים".

ביחס לארגון בצלם הוא כותב: "עצירת אנשי בצלם אינה חוסמת עיסוק הוגן בשאלות של מוסר מלחמה. אם המדובר היה בארגון הפועל בתוך הקונצנזוס הישראלי ומתוך אהבת ישראל, ודאי היה על מה לדבר. אבל לצערנו העמוק המדובר הוא בתופעה של ישראלים המתנכרים לזהותם וכך בלא חשבון הם מפיצים את דיבת ישראל בעולם לשמחתם של שונאי ישראל".

הורביץ קורא לשר להקשיב לדבריו הנוקבים של הנביא ישעיהו: הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב, וְלַטּוֹב רָע: שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ, שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר. הוֹי, חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם; וְנֶגֶד פְּנֵיהֶם, נְבֹנִים. הוֹי, גִּבּוֹרִים לִשְׁתּוֹת יָיִן; וְאַנְשֵׁי-חַיִל, לִמְסֹךְ שֵׁכָר מַצְדִּיקֵי רָשָׁע, עֵקֶב שֹׁחַד; וְצִדְקַת צַדִּיקִים, יָסִירוּ מִמֶּנּוּ.

"יואב, אשרינו שיש לנו שר חינוך הצועד בדרכי הנביאים היודעים להבדיל בין רע לטוב ובין חושך לאור. אותם נביאים הצופים כי יהיו ימים בהם יהודים יהפכו את היוצרות ויאמרו לרע טוב, ומתפלאים על חבריהם שאינם רואים את האור הגדול במה שהוא חושך באמת"