חיסון נגד קורונה
חיסון נגד קורונהצילום: Yonatan Sindel/Flash90

אוניברסיטת בר-אילן תעניק בחודש מאי הקרוב תואר דוקטור לשם כבוד לד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של חברת מודרנה שהיה שותף בפיתוח חיסון לנגיף הקורונה.

פרופ' אריה צבן, נשיא האוניברסיטה, אמר לד"ר זקס בשיחה משותפת של השניים: "לא הרבה פעמים זוכה אדם לקצור פירות היסטוריים שכאלו ולפגוש בצורה כל כך מרגשת בהשפעתם האדירה של מעשי ידיו. אנשיך ואתה זכיתם לכך.

"התואר הזה הוא הדרך הצנועה שלנו להביע את ההערכה העמוקה שאנו רוחשים לכל אחת ואחד מאנשי הצוות המסור והמרשים שאתה מוביל, בעבור עשייתכם המדעית מצילת החיים, עשיה שהביאה תקווה עמוקה לכל תושבי תבל וגאווה עמוקה ומיוחדת לכל אזרחי ישראל, שרואים בך בצדק אחד משלנו".

ד"ר זקס אמר: "אני נרגש ואסיר תודה לועדת הבחירה. מפעל חיי וחיי עמיתי מתבטא בתרגום המדע לרפואה, תרגום שהצלחתו תלויה בשילוב של מצוינות מדעית עם תובנות מוסריות. אני גאה במיוחד לקבל את התואר מאוניברסיטת בר-אילן, מאחר והיא מייצגת עבורי את כור ההיתוך של השילוב הזה בהיבט יהודי וציוני שהוא ייחודי בעולם וקרוב לליבי".

ד"ר זקס, בוגר בית הספר הריאלי בחיפה, השלים את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב בשנת 1992. את ההתמחות עשה ברפואה פנימית באוניברסיטת טמפל ואת תת התמחות במחלקת אונקולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה. בשנת 2015 החל את תפקידו כמנהל הרפואי של חברת הביוטכנולוגיה מודרנה.

החיסון שפיתחה מודרנה מבוסס על טכנולוגיה מוכרת בעולם הרפואה משנות ה90, אך חדשנית בעולם החיסונים. במסגרת פיתוח חיסון מבוסס mRNA נגד COVID19, חברת מודרנה הייתה הראשונה שיצאה לניסוי קליני כבר במרץ 2020 והפכה את הטכנולוגיה הזו לפתרון מוביל נגד וירוס הקורונה.

בנימוקי הבחירה שנשלחו לד"ר זקס הוסיף פרופ' צבן כי "ועדת התואר, אשר בחרה בך מבין שורה ארוכה של מועמדים ראויים ומרשימים, הביעה את התפעלותה העמוקה מהנחישות והתעוזה שייחדו את דרכך ולא פחות מכך מחוט השדרה הערכי, מהדוגמא האישית שתתרום לחינוך דור העתיד של המדענים והחוקרים. בתכונותיך אתה מגלם את ערכי אוניברסיטת בר-אילן ומעניק לכולנו השראה גדולה".

אוניברסיטת בר-אילן מעניקה תארי "דוקטור לשם כבוד" משנת 1971 לאנשי ציבור, מדע, רוח ואמנות, מן הארץ או מחו"ל אשר בלטו בתרומתם הייחודית לחברה ולמדינה.

טקס הענקת תואר דוקטור לשם כבוד ייערך ביום ראשון י"ט בסיוון תשפ"א, ה-30 במאי 2021, באירועי חבר הנאמנים של האוניברסיטה. האירוע מתוכנן להתקיים באופן פיזי, בתקווה שבזכות מבצע החיסונים שד"ר זקס ואנשיו תרמו רבות כל כך להשלמתם, ניתן יהיה לקיימו באופן פיזי בקמפוס בנוכחות חברי קהילת בר אילן.