הרב אמנון בזק
הרב אמנון בזקצילום: אישי

לקראת הגשת הרשימות לבחירות מופיע קמפיין ממומן היטב המוגדר כ'יוזמת הרב קמינצקי', המציג את ההנהגה המרובעת של המפלגה שאותה הוא רוצה לראות: אבי מעוז ממפלגת 'נועם', איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ וחגית משה.

כותרת הקמפיין היא "מתאחדים ביחד", אולם למעשה מדובר ביוזמה מפלגת ומפצלת, הרחוקה מלקדם אחדות בציונות הדתית.

לשבחו של ח"כ סמוטריץ ייאמר, שמתחילת השקת המותג 'מפלגת הציונות הדתית' הוא הדגיש שהוא מודע לכך שהוא מייצג קבוצה מסוימת, וכי הוא מבקש שהמפלגה תחיל את בתי המדרש והגוונים השונים של הציונות הדתית. ח"כ סמוטריץ מודע היטב לכך שבמפלגתו אין כרגע ייצוג לגישות אחרות, כאלו המשקפות הגות דתית-ציונית מורכבת ופתוחה יותר שלה שותפים בוגרים ובוגרות מישיבות הסדר ומדרשות רבות, פעילים ופעילות מעולם העשייה החברתית ומעולם ההגות והרוח, המאמינים בגישה מתונה יותר בכל הנוגע לנושאי דת ומדינה, ברוח אמנת גביזון-מדן ודרכם של רבני 'צוהר', ובנושאים רבים נוספים כגון מעמד האישה, נושא הגיור, היחס לרבנות הראשית ועוד.

רשימה הכוללת בתוכה גם את הגוונים הללו תוכל להוות בשורה מרעננת לקראת הבחירות, במיוחד אל מול הרדידות האידיאולוגית של מפלגות אלטרנטיביות. 

אולם 'יוזמת הרב קמינצקי' פועלת בדיוק בכיוון ההפוך: היא מוכנה שח"כ סמוטריץ יתאחד רק עם אלו העוקפים אותו מימין והמבטאים השקפות קיצוניות יותר, בתוכן ובסגנון, ברוח 'הר המור' או תלמידי הרב כהנא.

כדי להציג כביכול תמונה של אחדות, הם מוכנים לצרף את 'הבית היהודי' חסר הצבע, שנציגיו אינם ממש משנים את הגוון האחיד של המפלגה. זכותו של כל אדם לנסות ולהשפיע על העולם הפוליטי כפי שנראה לו, אך מי שמבקש להשליט קו מחשבתי אחד, יואיל נא שלא להגדיר את יוזמתו כ'מאחדת'.

האמת היא ששאלה זו משמעותית הרבה יותר מההשלכות הפוליטיות שלה, שכן יש לה השלכות חינוכיות כבדות משקל: האם לראות את מגוון הדעות בציונות הדתית כתופעה מבורכת, או לנסות להשליט בה קו מחשבתי אחיד.

אולם לפי שעה, בימים הקרובים נדע איזו מפלגה נראה: 'מִפְלֶגֶת הציונות הדתית', הנותנת מקום למגוון הרחב של הציונות הדתית, או 'מְפַלֶגֶת הציונות הדתית', המייצגת קו מחשבתי אחד, שתהיה מיועדת ממילא בעיקר לתת-מגזר מאוד מסוים בציונות הדתית.