יוצאי אתיופיה
יוצאי אתיופיהצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

במשרד הדתות מבקשים לשנות, לראשונה זה עשרות שנים, את שיטת בירור היהדות בעדה האתיופית, מה שמעלה את חמתם של רבנים בעדה, הטוענים שמדובר בהתעמרות, כך פורסם לראשונה בעיתון 'ישראל היום'.

בין הצדדים שורר נתק במשך קרוב לשנה, וכל מכתב מצד משרד הדתות נענה בתשובה זועמת מצד הרבנים. הנתק כה חמור, עד שחלק משמעותי מרבני הקהילה במגזר לא משוחחים עם הרב הראשי של יהדות אתיופיה, הרב ראובן וובשת, ומסרבים לשתף פעולה עם המהלך.

כזכור: הפרשה החלה בשנת 2017, אז פורסם דו"ח חמור של מבקר המדינה על עבודתם של מבררי היהדות בעדה האתיופית. "הרבנים מסתמכים אך ורק על ידע אישי, תחקור זקני הקהילה ובני משפחה, ובדיקת תיקי הנישואים של בני המשפחה שנישאו בארץ. התנהלות זאת הובילה לא אחת להחלטות נוגדות ומנוגדות בנוגע לבני אותה משפחה".

לפני שנה החלו במשרד הדתות להוביל מהלך שנוי במחלוקת שמעורר זעם רב בעדה האתיופית. במקום שרבני קהילה יחליטו מיהו יהודי, אמרו במשרד, יבצעו זאת בתי הדין הרבניים, כמו עם כל עולה חדש שמבקש להוכיח את יהדותו. כמו כן, ביקשו להקים מערכת ממוחשבת שתעקוב אחרי בירורי היהדות. הרבנים, מצידם, כעסו מאוד על ההצעה כולה ושללו אותה מכל וכל. הם שלחו מכתב תגובה זועם לרבנים הראשיים.

גורם בקהילה אמר כי "הרבנים הראשיים ומועצת הרבנות הראשית הבינו שהקהילה האתיופית היא מיוחדת. שבניגוד לעולים ממדינות אחרות, אין לעולים של העדה מסמכים כלשהם. בחלק מהמקרים אפילו אין תאריך לידה. לבית הדין לא יהיו הכלים לטפל בפניות".