הרב יובל שרלו
הרב יובל שרלוצילום: אריה כץ

הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר,כתב באחרונה מאמר בו הגדיר את הישראלים כ'נסייני החיסונים הגדולים בעולם' בעקבות העובדה שהממשלה לא מספרת לציבור איזה מידע מועבר ליצרנית החיסונים ''פייזר''.

"הניסוי על החיסון הסתיים. אנחנו לא משתמשים כדי לבדוק את בטיחות או יעילות החיסון. אנחנו משמשים בעצם בחלק השני של הניסוי שבו רואים תוצאות והשלכות. עקרונית אני תומך בזה וחושב שזו זכות גדולה למדינת ישראל שזה שדה המבט הסטטיסטי ביחס לניסוי", אמר הרב שרלו.

לדבריו, "אנשים רק לא מבינים שבעולמה של הבינה המלאכותית גם מידע סטטיסטי שמועבר – במיוחד אם הוא כולל מידע גנטי – יכול בחיתוכים רבים גם לפגוע ביחיד וגם בציבור. לכן יש חשיבות עצומה לשקיפות. ברגע שאנחנו יודעים איזה מידע עבר בשקיפות, יכול להיות שזה בסדר ויכול להיות שזה אסון".

הרב שרלו מדגיש את הבעיה. "יש כאן חוסר שקיפות שיוצר בסיס לעיוותים מאוד גדולים. צריך לדעת שבכל מקום שבו מעורב כסף ענק ואינטרסים שלטוניים זו קרקע שיכולה להצמיח דברים איומים. אנחנו לומדים את זה כבר בתורה.

''לכן, במבט אתי, כל מקום שבו מעורבים גם כוח שלטוני וגם עסק גדול צריכים להיות שקיפות, פתיחות ויושר. אני לא מבין את ההיגיון של הסתרת המידע, שכן יכול להיות שהוא יביא לתמיכה עצומה בממשלה או במשרד הבריאות, בשל העובדה שאנחנו במצב טוב במיוחד".

"אם תהיה שקיפות אנחנו נדע את המשמעות ואז הציבור יכול להיות גאה בעובדה שמדינת ישראל משמשת ככר הניסויים הזה, או לחילופין אם מדובר במידע שאסור להעביר אותו, הציבור יכול לדרוש מהממשלה שלא להעביר אותו", הוא מסכם.