''יוזמת האחדות''?

איזה חיבור מבקשים הרבנים? האם אחדות אמיתית בה יעבדו המפלגות יחד, או חיבור טכני כדי לעבור את אחוז החסימה?

משה בוימל , י"ח בשבט תשפ"א

''יוזמת האחדות''?-ערוץ 7
הרב משה בוימל
צילום: ללא קרדיט

יוזמת האחדות של הרב יגאל קמינצקי הניבה רשימה של רבנים ואנשי ציבור שקוראים לאחדות בין מפלגות  שונות בציונות הדתית. חלק מהרבנים הם רבנים שאני בעצמי למדתי מהם תורה בישיבת מרכז הרב, זקני הדור שמפיהם אנו חיים.

בישיבה לימדו אותנו ראש הישיבה ר' אברום זצ''ל, יבלט''א בנו ממשיך דרכו ראש הישיבה וצוות הישיבה  לא לקבל דברים כמובנים מאליהם ולשאול , לחקור לוודא עד כמה שאפשר שהדברים הנאמרים מתיישבים על הלב. 

אז כשוטח תלמודו בפני רבותיו רציתי לשאול. מהי אחדות?

ח''כ בצלאל סמוטריץ מציג דרך עבודה שאני חשבתי שהיא האחדות האמיתית. חיבור של כל המפלגות שמייצגות כל מיני דעות, ערכים, קבוצות וכיוונים שונים בציונות הדתית למנגנון אחד שיעבוד יחד.

כל דעה ודרך יודעת שברוב הדברים החשובים תהיה הסכמה ובחלק מהדברים ההליכה המשותפת תוליד מחלוקות שיקבעו על ידי הרוב יחד עם מתן השפעה משמעותית יותר למנהיג המפלגה כאחד שנושא בעול, הוכיח מנהיגות ויכולות ושמוכן גם בעתיד להעמיד את עצמו לבחירת המתפקדים.

אמנם יש דרך אחרת של חיבור, דרך של אינטרס טכני משותף של כל מיני גורמים שרוצים לעבור את אחוז החסימה, לא לבזבז קולות. בצורה שכזאת אולי נעבור את אחוז החסימה אבל אחדות האם יש כאן? מה יהיה ביום שאחרי האם המפלגה תעבוד יחד או כל אחד ימשוך לכיוון אחר וישבור את הכלים על קוצו של יוד בעיני חבירו אבל בעיני עצמו זכות קיומו? 

לאיזו אחדות מורי ורבותי אתם מבקשים? אם לשניה - הלזאת תיקרא אחדות? אם לראשונה - האם לשם מכוונים חלקי המפלגה השונים? האם מוכנים מפלגת נעם להיכנס בנעימות להיות חלק ממגוון הדעות בציונות הדתית- לנסות כמובן להשפיע משלהם אך להבין- שחלק מהאמת תהיה גם אצל אחרים?

האם עוצמה יהודית מוכנה להיקרא מעתה חלק מהציונות הדתית לא רק בשאלה לאיזה תנועת נוער הילדים הולכים או לאיזה מוסדות-  אלא גם ביחס למנגנון המשותף ובקבלת דעת הרוב במפלגה גם כשלא יסכימו איתם? האם הבית היהודי מבין שהוא מנגנון מאוד חשוב אבל הוא מוכן וצריך להיות חלק מהמנגנון המשותף בהתאם לכוחו במציאות?

רבים שואלים מה ההבדל בין בצלאל ל 'נעם'? מה ההבדל בין בצלאל ל'בן גביר'?  מבחינת הדעות והשקפת העולם הם בודאי קרובים מאוד.. לדעתי יש הבדל אחד מאוד גדול - המוכנות להיות חלק ממכלול, ההבנה שלא הכל נמצא אצלי. בבית המדרש, בתנועות חוץ פרלמנטריות יש מקום לכל אחד להופיע את הדעות שלו ולהוסיף טוב בדרכו שלו.

במפלגה ציונית דתית שתשפיע את עולם הערכים בתוך עולם המעשה צריך להתחבר עם עוד גורמים ובעיקר לדעת לעבוד כקבוצה מאוחדת. אם הקבוצות השונות והאישיים השונים חותרים לשם ברור שיש להתאחד - אבל אם לא, זה באמת כל כך כדאי? האם לכך, רבותינו התכוונתם בקריאתכם לאחדות?

הכותב הוא מחנך בישיבת קרית ארבע