בני גנץ ונזיר מג'לי
בני גנץ ונזיר מג'ליצילום: טל עוז / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ הופיע היום (א') בריאיון הראשון אי פעם של שר ישראלי לערוץ הערבי אלג'אד המשודר מקהיר אל העולם, כחלק מסדרת ראיונות ראשונה מסוגה על ישראל.

העיתונאי נזיר מג'לי שוחח עם שר הביטחון בשבוע שעבר בלשכתו במשרד הביטחון שבתל אביב על ההתמודדות עם איראן, חילופי הממשל בארה"ב הברית, האתגרים וההזדמנויות באזור וגם הבחירות הקרובות.

בנושא איראן אמר גנץ כי "לישראל מטרה ברורה- שאיראן לא תהיה גרעינית. זה לא רק אינטרס ישראלי. זה קודם כל אינטרס עולמי ואזורי. צה"ל ומערכת הביטחון שומרים בידיהם את האופציה לפעול מול פרויקט הגרעין אם זה מה שיהיה צריך לעשות. אני מקווה שלא נגיע לשם".

"איראן גרעינית תוביל למרוץ גרעיני בכל המזרח התיכון ומדובר במשטר רדיקלי פונדמנטליסטי שבסופו של דבר רוצה את היכולת הגרעינית לא רק על מנת שתהיה לו כדי להשתמש בה, אלא בעיקר על מנת שיוכל להפעיל את כל מנופי הכוח שיש לו מתחת למטריית ההרתעה הגרעינית. אני רוצה שהציבור באיראן יבין אותי- אין לי דבר וחצי דבר נגדו. הם זכאים לחיים נורמליים כמו כל אדם אחר, אבל התמיכה בטרור, בחיזבאללה, בחות'ים- מחייבת אותנו לפעול מול המשטר."

בנוגע לשאלה לגבי פיתוח גרעין למטרות אזרחיות באיראן, אמר גנץ: "פיתוח למטרות אזרחיות זה לא העשרה בצנטריפוגות. אם אתה רוצה לפתח יכולת גרעינית לצרכים רפואיים אתה צריך להחביא את זה מתחת לאדמה? אתה צריך למנוע גישה לפקחים? אנחנו יודעים שהאיראנים עוסקים בניסיון להגיע לנשק גרעיני ואנחנו לא נאפשר זאת".

בנוגע לתרחיש של מלחמה עתידית:
"לצערי בכל מלחמה אזורית עתידית יהיו מעורבים הרבה מאוד אזרחים, לא רק צבא מול צבא. חיזבאללה מלבנון וחמאס והג'יהאד מרצועת עזה מכוונים את הטילים לאזורים מאוכלסים במדינת ישראל- יישובים ערבים ויהודים כאחד. בסופו של דבר, אנחנו נצטרך לתקוף את הטילים האלה שמוחזקים בתוך מרחבים אזרחיים. זה מודיעין בדוק ומאותת וראינו מה קרה בנמל ביירות".

על יכולות המודיעין של ישראל:
"אנחנו שומרים על עליונות מודיעינית בכל המזרח התיכון ובמובנים מסוימים בכל העולם. אנחנו לא משתמשים בכך זולת הבטחת ביטחון ישראל. כשאני אומר לך שאני יודע שיש בתים בלבנון שיש בהם חדרי אורחים וחדרי טילים זו לא סיסמה".

על המדיניות כלפי ישראל של ממשל ביידן: "התמיכה האמריקאית בישראל היא חוצת מפלגות, גם רפובליקנית וגם דמוקרטית, והיחסים הם מאוד עמוקים ומאוד הדוקים. אני משוכנע שאנחנו נעבוד בשביל שהיחסים עם הממשל של ביידן יהיו טובים כמו עם ממשלים קודמים. יש בין מערכות הביטחון שיתוף פעולה מצוין בכל הרמות – מהרמה המודיעינית ועד הרמה האסטרטגית."

על תמיכת הממשל הנכנס בנורמליזציה אמר:
"יחסי הנורמליזציה והשלום הם הערובה הגדולה ביותר לביטחון האזור, ליציבות האזור. יחסים אלו חייבים להפוך ליחסים בין עמים ולא רק בין ממשלות ואני מקווה שנראה מזה יותר ויותר. יש בישראל הרבה יכולות. אותן יכולות קיימות בכל האזור- סעודיה, מרוקו, ירדן, מדינות המפרץ, מצריים, סודן. אין סיבה שלא נהנה מהן ביחד. זה מגיע לעמים שלנו."

על היחסים עם הפלסטינים ומו"מ אפשרי אמר:
"אין סיבה שהעושר של העולם הערבי והמסחר איתו לא יהיו משותפים- גם עם הפלסטינים. אני חושב שצריכים להיות בקשר ישיר. המרחק בין ירושלים לרמאללה הוא 10 דקות נסיעה באוטו. חבל שאנחנו נוסעים רחוק ולא מצליחים להיפגש כאן אחד עם השני."