ד"ר גדי טאוב מחלק את העולם לניידים ונייחים

ההיסטוריון, הפובליציסט והסופר ד"ר גדי טאוב, מתייחס בראיון לערוץ 7 לזירה הפוליטית הגועשת, בין השאר על רקע הוצאת ספרו החדש 'ניידים ונייחים – מאבקן של האליטות נגד הדמוקרטיה הישראלית'.

"התחושה שלי היא שהקו החשוב לא עבור בין ימין לשמאל, אלא בין דמוקרטים לאלו שאינם דמוקרטים ואלה שאינם דמוקרטים גם לא לאומיים. יש כאן אליטה פוסט-לאומית שכדי לקדם אג'נדה כזו היא צריכה להתגבר על ההפרעה הלא נעימה שהיא האזרחים הלאומיים שמכוח היותם רוב מחזיקים בשליטה פוליטית", אומר ד"ר טאוב.

אם לרגע חשבנו שמי שמחזיק בעמדות ליבראליות מחזיק בהכרח גם בעמדות דמוקרטיות, הרי שד"ר טאוב מבטל את המחשבה הזו: "אחת ההתפתחויות הכי משמעותיות היא שהליברליזם הפך אנטי דמוקרטי. האנשים שמאמינים בזכויות אדם רוצים לכפות את האג'נדה שלהם מחוץ למנגנון הדמוקרטי ולכן הדברים שחשובים להם ואותם הם מקדמים הם בתי משפט חזקים, בירוקרטיות חזקות, ארגונים בינלאומיים, אמנות בינלאומיות, זכויות אדם במקום זכויות אזרח.

''זו תופעה שהיא לא רק ישראלית והטיעון שלהם הוא שמכיוון שרוב האזרחים הם לאומנים ואפילו חשודים בפשיזם צריך להציל את הדמוקרטיה מפני האזרחים, ולשם כך אנחנו נהיה האפוטרופוסים של הדמוקרטיה בבתי המשפט באוניברסיטאות, בעיתונות ובכל המקומות שהאליטה מנהלת קמפיין מלחמה פסיכולוגית נגד הציבור שמתוכו היא יצאה".

האם נתניהו אכן מייצג את הנייחים? "אני חושב שנתניהו מייצג קודם כל את הלאומיות ולכן באופן מובהק הוא המייצג הפוליטי של הנייחים", אומר טאוב הסבור כי "הבעיה עם נתניהו היא עודף האמון שלו במערכת לאורך כל כך הרבה שנים. מאוד אתאכזב אם הליכוד לא ירים את הדגל הזה בעוז ובאופן הרבה יותר חד משמעי. ההתנגדות היא לא לקיומה של מערכת, אלא למצב לא נורמאלי שישנו רק בישראל, שיש רשות שופטת שאין שום גבול מוגדר לסמכותה, זולת מה שהיא תכריז שהוא גבול סמכותה ואין מולה שום בלם ואיזון. היא יכולה להתערב בענייני כל הרשויות האחרות, היא יכולה להפר את עקרון הפרדת הרשויות ככל שהיא רוצה, ובכל פעם שמנסים להפעיל איזו ביקורת עליה אז זה מוגדר כהסתה או שצועקים הפרדת רשויות, וזה שהם פוגעים בו כל הזמן".

טאוב המצפה להתגייסות של נתניהו למאבק זה, מעיר כי רע מאוד שהדבר קורה דווקא בהקשר משפטו של נתניהו עצמו, אך "מצד שני הגענו למצב שבו כל מי מהפוליטיקאים שמנסה לעשות רפורמות במערכת המשפט מיד צומחת לו חקירה פלילית ולכן אולי רק פוליטיקאי שכבר יש לו חקירה פלילית יעז לעמוד מול המערכת הזו".

"בליכוד יש כמה אריות צעירים, אבל בציונות הדתית אין קולות ברורים יותר מאשר של סמוטריץ' ושמחה רוטמן במפלגת 'הציונות הדתית' לרפורמה במערכת. אבל מחוץ למחנה הימין אחד אחרי השני מהמפלגה שאני קורא לה 'מרכזה'-'ימינה', גדעון סער וכל השאר, הם לא באמת ימין במובן הזה כי כולם בדרך כזו או אחרת נכנעים לפקידוסטאן".

כשהוא נשאל על עמדתו שלו אומר ד"ר טאוב כי יש להפריד בין הסוציולוגי לאידיאולוגי כפי שהוא מנסה לעשות בספרו: "סוציולוגית אני נייד מובהק, אני יכול לקחת את המקצוע שלי וללמד היסטוריה אמריקאית גם בארה"ב. לעומת זאת בהשקפתי אני לאומי, כלומר מתאים להשקפה המאפיינת את הנייחים, אבל אנחנו צריכים לזכור שהניסיון להבדיל סוציולוגית בין ניידים לנייחים לא אומר שלכל הניידים יש אידיאולוגיה קוסמופוליטית וכל הניייחים הם בהכרח לאומיים".