מחליפים טיוטות. השר כהן בביקורו בסודאן
מחליפים טיוטות. השר כהן בביקורו בסודאןצילום: משרד שר המודיעין

בראיון לערוץ 7 מתייחס שר המודיעין אלי כהן לביקורו ההיסטורי בסודן, ליחסים עם הממשל האמריקאי החדש ולסיכויי הליכוד בבחירות, אך בראשית הדברים הוא נשאל אודות ההחלטה להמשיך את הסגר עד יום שישי ולא עד אחרי השבת.

"ההצעה הייתה של הגורמים המקצועיים לשבוע ימים ולאחר מכן לפתוח. הייתה התעקשות של כחול לבן וסוכם על יום שישי כשביום רביעי תתכנס הממשלה להחליט מה הלאה".

"חשוב לומר שאנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. כשמנקים את הנערים והנערות מתחת גיל 16 אנחנו מגיעים לחמישים אחוזים מהאוכלוסייה שהתחסנו. החיסון הופך אפקטיבי שבעה ימים אחרי החיסון השני ולכן חשוב לנו שהזמן הזה יעבור בעיקר עבור האוכלוסייה המבוגרת ששם הנטייה לתחלואה קשה גבוהה יותר''.

לדברי כהן, ''בזמן שבמדינות אירופה יגיעו ל-60 אחוז רק במחצית השניה של השנה אצלנו זה כבר עכשיו ואם עוד קצת נתאזר בסבלנות לצד סיוע לעסקים נוכל גם לסייע כלכלית וגם להציל חיי אנשים".

על ההתעקשות של כחול לבן שהוביל להחלטת הפשרה הזו אומר השר כהן: "לדעתי 'כחול לבן' רוצים לשמור את עצמם בכותרות. הם רואים את עצמם עם ארבע מנדטים, לא שחקנים מרכזיים בבחירות הבאות. לכן גם כשאמרנו שאנחנו תומכים בחוק להעלאת הקנסות הם ממשיכים לדבר ולדבר".

מכאן ביקשנו את התייחסותו של השר כהן לביקורו בסודן, ביקור שנועד בין השאר גם למנף עסקים ישראליים, אך הוא מדגיש את הפן ההיסטורי של האירוע ככלל. "זו הייתה משלחת רשמית של משרד המודיעין, משרד ראש הממשלה והמל"ל. מדובר באירוע היסטורי. אחרי 72 שנה מגיע שר ישראלי לסודן שהייתה מדינת אויב ושלחה חיילים לא פעם להילחם נגד ישראל ושימשה ציר להעברת נשק מאיראן לחמאס.

''זו אחת המדינות הגדולות באפריקה, במיקום אסטרטגי לחופי הים האדום, להגיע לשם, להתקבל בחמימות ולשמוע את הנשיא אומר ששלום עם ישראל הוא אינטרס שלו ושל העם הסודןי זה מחמם את הלב ונותן גאווה וזה מוכיח שנתניהו והליכוד יכולים לעשות שלום מתוך עצמה, שלום תמורת שלום".

על הפן המודיעיני של הביקור, אומר השר כהן: "חתמנו על מזכר הבנה בתחום המודיעיני והביטחוני. רואים שהיציבות האזורית הולכת וגדלה וזה אינטרס משותף של המדינות. המלחמה בארגוני טרור איסלאמיסטים קיצוניים משותפת לכל הצדדים וסיכמנו על שיתוף פעולה מודיעיני לטובת כך".

מוסיף השר כהן ומציין כי "ההתקדמות להסכמים הייתה בעקבות חילופי השלטון שם, כשהשלטון הפרך לפרו-מערבי. ארה"ב הוציאה אותם מרשימת המדינות תומכות הטרור". לדבריו הסודנים הפנימו את פגיעתה הרעה של איראן בכל מקום בו היא מפעילה את כוחותיה כגרורות סרטניות במזרח התיכון. "לכן הסודנים השכילו להבין שכניסת גורמים איסלאמיסטיים קיצוניים תפגע במדינה שלהם ולכן אנחנו רואים התקרבות בין סודאן לישראל ואנחנו מחליפים טויוטות לקראת חתימה על הסכם שלום".

בהקשר זה של מפת המודיעין ואיומי המודיעין שאלנו את השר כהן אם ישראל צריכה לדאוג מהחלטת ביידן למנות אמריקאי ממוצא פלשתיני למנהל המודיעין של המועצה לביטחון לאומי. השר כהן משיב: ,ארה"ב היא בעלת הברית הגדולה ביותר שיש לנו. אנחנו יודעים לעבוד גם מול ממשלים דמוקרטים וגם מול ממשלים רפובליקנים. לכן נעבוד בשיתוף פעולה גם עם הממשל הזה".

לזאת מוסיף כהן ואומר כי בסופו של דבר "המדיניות תיבחן על פי התוצאות. תחת ממשל טראמפ המזרח התיכון הפך לבטוח ויציב יותר, הקטין את השפעת איראן והביא לבריתות שלום. לכן אני משער שאם ביידן רוצה להמשיך את תנופת הסכמי השלום הוא צריך לפעול במדיניות נחושה ובלתי מתפשרת מול איראן".

האם נכונה התחושה שביידן לא ממש פועל בכיוון הזה? "אני מעריך שבסופו של דבר גם הוא יודע, וגם ארה"ב תמיד פעלה בברית עם ישראל כנגד איראן. שמעתי שהם אמרו בצורה מפורשת שהם יתייעצו עם ישראל איחוד האמירויות וערב הסעודית לגבי מהלכים שהם יקדמו במזרח התיכון. זה כיוון שדומה למה שהכרנו מול הממשל בארה"ב, כך שנוכל להמשיך ולשמור על הברית החזקה בין המדינות".

עוד ביקשנו את התייחסותו של השר כהן לזירה הפוליטית בישראל ושאלנו אם נכון לקבוע שכמה שלא יגדל מספר המנדטים של הליכוד הוא יתקשה להקים ממשלה כל עוד גם בימין יש מי שמחרימים את נתניהו, כלומר סער וליברמן.

השר כהן מסרב להיכנס לנימה הפסימית שבשאלה והוא משיב: "לפי הנתונים אתמול הליכוד ימינה והחרדים 59 מנדטים, ומתוך הערכה שיהיה איחוד בימין וסמוטריץ' יעבור את אחוז החסימה נעבור את 61 המנדטים. מאחר ובנט נמצא סביב העשרה מנדטים ראוי שהוא יאמר בצורה מפורשת שהוא הולך עם ממשלת ימין. סער כבר מחרים את הליכוד ולמעשה קושר את גורלו בלפיד וימליך את לפיד לראשות הממשלה.

''אנחנו רואים את התחזקות הליכוד ואין לי ספק שהמגמה הזו תימשך, במיוחד על רקע מבצע החיסונים שמתקדם בקצב מואץ. מעבר לכך, כל אחד צריך לשאול מי הוא רוצה לראות שיוביל את מדינת ישראל מול האתגרים הכלכליים, הסוגיות המדיניות ומול הסכם הגרעין, נתניהו או לפיד. מבחינתי התשובה ברורה – נתניהו".

מ'תקווה חדשה' נמסר בתגובה: "נתניהו חושש מהתמודדות מול גדעון סער ומנסה בכל הכוח להסיט תשומת לב ליאיר לפיד. הציבור יודע שהאלטרנטיבה השלטונית היחידה היא תקווה חדשה בראשות גדעון סער".