הלווית הרב יצחק שיינר
הלווית הרב יצחק שיינרצילום: Yonatan Sindel/Flash90

יו"ר מפלגת ש"ס ושר הפנים אריה דרעי סיפר היום (שני) כי מקדם ההדבקה במגזר החרדי נמוך ממקדם ההדבקה במגזר הכללי, לאור העובדה שרוב הציבור החרדי שומר על ההנחיות.

''‏תראו את הטבלה ותפסיקו כבר עם ההסתה הפרועה, השקרים ושנאת החרדים. מקדם ההדבקה במגזר הכללי, ה-R, עבר את ה-1. אצל החרדים הוא ירד ל-0.86. והמומחים אומרים שזה מעיד יותר מהכל מי מקפיד על ההנחיות ומי פחות. רוב הציבור החרדי מקפיד ושומר. אז די כבר עם ההסתה'', אמר דרעי.

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה בירושלים, הציג הבוקר תחזית מדאיגה בהמשך להתקהלויות ההמוניות בירושלים, והסביר את ההשפעה שלהן על קצב התחלואה.

מבורך אמר: "אני רואה איך זה מתרגם לחולים ואיך החולים מתרגמים לחולים קשים ואיך 20 אחוז מהחולים קשים מגיעים לטיפול נמרץ ולצערי מתים. אני לא צריך להיות נביא בשביל זה יש סטטיסטיקות ברורות וזה חבל מאוד".

''את הלוויה התחילו בחדר סגור הרבה מאוד אנשים וסיימו אותה בחדר סגור הרבה אנשים ללא מסכות. גם באוויר הפתוח הייתה שם צפיפות גדולה מאוד, חוסר מסכות, שעות ארוכות. אני לא אגיד שאני מתלהב רפואית מההפגנות בבלפור, אבל אני חושב שמה שהיה אתמול היה הרבה יותר צפוף וחסר זהירות לחלוטין".

הוא עדכן במצב התחלואה בבית החולים: "האוכלוסייה הולכת ומתחרדת, החילוניים נשאר פחות או יותר דומה אבל האוכלוסייה הולכת ומתחרדת בחודש האחרון. התפשטות המגפה באוכלוסייה החרדית, היא לפחות פי 2 מהאוכלוסייה החילונית, בוודאי בירושלים אבל גם בכל הארץ", והוסיף: "יש לנו הרבה חולים, אנחנו לא רואים ירידה, לצערי לא במספר החולים ולא במספר החולים קשים. תמיד היו חולים צעירים שלא נטעה, אבל יכול להיות שיש קצת יותר. זה עוד לא משהו שאני לא רואה חולים בני -60 ומעלה, ממש לא, זה לא המצב. יש גם צעירים בני 50-20, לצערנו האפקט של החיסונים לא דרמטי".

לדבריו, החיסונים נכנסים לאט ובהדרגה, אבל יותר מדי בונים עליהם: "האפקט המירבי של החיסונים ייקח עוד קצת זמן, זה לא מידי".

פרופ' מבורך הסביר מדוע טרם נצפתה ירידה בממדי התחלואה: "יש פה תרכובת של 3 גורמים בעיקר – האחד, הסגר הזה הוא לא הסגר שעשינו בסגר הראשון והשני שהחיות יצאו החוצה וקול דממה דקה נשמע. השני זה שהמוטציה הבריטית, יש לה כוח הדבקה גדול מאוד. השלישי הוא התנהגות לא תקינה של קהלים מסוימים, כמו שראינו אתמול ב-2 ההלוויות שמבטיחות לנו תחלואה גם לשבועיים הבאים".

"אין ספק שאנחנו בטיפול תת מיטבי"

בהמשך, עדכן פרופ' מבורך בנתוני התחלואה במגזר החרדי: "על כל 100 חרדים בני 60 ומעלה, אחד מת. המשמעות של זה כל כך גדולה, זה לא רק פי 4, זה אומר שזה שווה ערך לעשרות אלפי מתים. בבני ברק למשל יש פי 2 בכלל בתחלואה, במספר המתים לנפש ממספר המתים פר נפש בישראל בכלל, ופי 3 מהאוכלוסייה החילונית. כשזה מעל גיל 60 זה פי 4.

''אני ממש מתפלא מזה שהמספרים האלה עדיין לא חודרים לחלק ממנהיגי הקהילה, אולי גם לחברי הכנסת של הקהילה והם לא מבינים שזה קודם כל נפשם. מילא הנזק הסביבתי לכל שאר העם שמנסה להיות בסגר כמיטב יכולתו, אבל גם בנפשם זה פוגע בהם".

מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה בירושלים סיפר על העומס במחלקה, והודה: "אין ספק שאנחנו בטיפול תת מיטבי. האחיות עושות עבודה נהדרת ומסורה שלא תיאמן במסגרת שנה של מאמץ. אבל ברגע שאחות פר מטופל משתנה לרעת המטופל, אז היכולת לתת מענה לכל אחד יורדת. ראינו את המקרה שהיה באיכילוב שיכול לקרות בכל בית חולים, ויש הרבה מקרים קטנים שלא גורמים למוות אבל מורידים את רמת הטיפול בחולה, הן במחלקות הקורונה והן במחלקות שהפעילות בהן ירדה בגלל העזרה לקורונה. אף אחד לא אוהב לקרוא לזה קריסה, אבל זה בהחלט פעילות תת מיטבית".