תלמידי אמי"ת צפת
תלמידי אמי"ת צפתצילום: אמי"ת

נבחרת תלמידי ישיבת אמי"ת צפת זכתה בגמר הארצי של תחרות גמר הספייס לאב של קרן רמון שהתקיים בשבוע שעבר.

התלמידים הציעו וערכו מודל ניסוי שעוסק בטיהור מים בחלל באמצעות אבקת זרעי צמח מורינגה וחוטי נחושת.

משמעות הזכייה היא שהניסוי שבנו תלמידי אמי"ת צפת יערך בתחנת החלל הבין לאומית. איתן סטיביה, האסטרונאוט הישראלי השני, ומי שהכריז על הזכייה של תלמידי צפת – יקח עימו את הניסוי של התלמידים לתחנת החלל הבין לאומית, שם הוא יבוצע.

הניסוי קיבל את השם "כח המורינגה", והוא עוסק, כאמור, בטיהור מים בחלל. שיטה זו לטיהור מים נעשית בארצות שונות באפריקה ופורסמה במספר מאמרים.

כדי להוכיח את יעילות הניסוי רצו התלמידים לבדוק האם שיטה זו עובדת גם על מי קולחין ברמות טיהור שונות. הניסוי נבדק בארץ במעבדות מתקדמות ובשיתוף פלג הגליל והביא תוצאות מדהימות.

אם הניסוי יצליח הוא יוכל לשנות דברים מהותיים הן בשגרת חיי האסטרונאוטים והן בתחומים נוספים הקשורים להתפתחות החיים בחלל.

אלנתן עמיצור, תלמיד כיתה ח’ בישיבה התיכונית אמי"ת צפת, אמר כי המיוחד בניסוי הוא "שהוא פרקטי מאוד ויכול לעזור לאסטרונאוטים בחלל וגם למדינות מתפתחות שסובלות ממחסור במים ושיש בהן פחות אמצעים ומערכות לסינון מים".

לדבריו, "בניסוי שעשינו במעבדה בבית הספר, אחרי ששמנו במי שופכין גם זרעי מורינגה וגם נחושת, הגענו לתוצאה של אפס חיידקים ולטיהור מוחלט”.

"עבדנו על זה מתחילת השנה", סיפר. "גם בתקופת הקורונה, גם פנים אל פנים וגם בזום. אני שמח שהצלחנו בהצגה לשופטים הישראלים ובהצגה לשופטים האמריקאים של נאס"א".

אורית מרצבך המורה למדעים, וכמהיה נוב המנטור מטעם קרן רמון, אמרו: "פנינו למספר גורמים ולבסוף הגענו לתאגיד המים פלג הגליל שנענה בשמחה גדולה לאתגר והעמיד לרשותנו את כל האמצעים הדרושים על מנת שהניסוי יצא לפועל, וכמובן שחדוות הלמידה של תלמידנו הייתה שווה את הכל".

ראש העיר צפת שוקי אוחנה: "צפת על המפה גם בחלל. ההישג המרשים ומשלוח הניסוי של תלמידי צפת לחלל הוא כבוד גדול לעיר. אנחנו ממשיכים בהשקעה כבירה בחינוך ילדינו, דור העתיד שלנו. צפת מובילה בחינוך".

נדביה נאה, מנהל הישיבה התיכונית אמי"ת צפת: "שוב ושוב מתברר שמסירות חינוכית, קשר אישי, אמון ואהבה אמיתית, הם הבסיס לכל תהליך לימודי. אנו שמחים ומתרגשים על הזכות לחבר את תלמידנו לפסגת המדע בעולם ולהוכיח שוב, שכאשר רוצים, גם השמים, כפשוטו, הם לא הגבול. אני מודה לאורית, כמהיה והנערים על מסע מרתק ולשותפים האמיצים שלנו בעיריית צפת, רשת אמית ומשרד החינוך".

ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל רשת אמי"ת: "השנה הכפלנו את מספר בתי הספר שלנו המשתתפים בתוכנית ונמשיך לעודד נוספים להצטרף ולחשוף בפני תלמידינו את העתי".

בשנתיים האחרונות משתתפים תלמידי כיתות ח’ וט’ מישיבת אמי"ת צפת בתכנית ספייסלאב מטעם ‘קרן רמון’. זו תכנית שהוקמה על ידי רונה רמון אחרי נפילתו של אילן רמון ז”ל במעבורת החלל קולומביה. בתכנית משתתפים בתי ספר מכל רחבי הארץ ומתחרים על תכנון ניסוי שישלח לתחנת החלל הבינלאומית כאשר בין השופטים נמצאים גם מדענים מנאס"א.