בני בגין
בני בגיןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לאחרונה המערכת הפוליטית מוצפת בשמאלנים. כמעט כל יום שמאלן חדש. יש שמאלנים ממועצת יש״ע. דני דיין , דוד אלחייני. ועכשיו גם בני בגין.

בני בגין הוא איש שמאל מובהק. ולראייה הרקורד :

1. בני בגין באופן עקבי לאורך כל חייו הפוליטיים, התנגד לכל נסיגה שהיא משטחי יש״ע ורמת הגולן ולהקמת מדינה פלסטינית .

2. בני בגין התפטר מהממשלה הראשונה של נתניהו במחאה על החלטתו לאמץ את הסכמי אוסלו ולבצע את הסכם חברון.

3. בני בגין התנגד להסכם וואי שחתם נתניהו ובגלל הביקורת שלו על הקו של נתניהו פרש מהליכוד וייסד את חירות ואחר כך הוביל את האיחוד הלאומי בבחירות 1999. אגב, באותה התקופה גם יצחק שמיר הצטרף אליו ופרש מהליכוד מאותן סיבות והיה במקום האחרון הסמלי של הרשימה. 

4. בני בגין התנגד באופן ברור להתנתקות. (שאלת אגב: ומי תמך בחורבן יישובי גוש קטיף ? נכון מאוד, בנימין נתניהו, מירי רגב, צחי הנגבי, מיקי זוהר וחברים בולטים נוספים בממשלה הנוכחית ובסיעת הליכוד).

5. כחבר קבינט ושביעיה בממשלת 2009-2012, בני בגין היה הנציג הבולט ביותר של הימין בוויכוח על הקו של הממשלה מול הלחץ של ממשל אובמה.

6. בגין התנגד בצורה חדה לנאום בר אילן של נתניהו בגלל התנגדותו למדינה פלסטינית ולאור דרישתו, נאום בר אילן לא הובא לאישור הממשלה ולא נקבע כעמדת הממשלה.

7. בגין הוביל בשביעייה ובקבינט התנגדות להארכת ההקפאה והיה השר הראשון שהסכים לחתום על מסמך התנגדות להארכת ההקפאה שהוביל זאב אלקין, אז חבר בסיעת הליכוד, בדומה לראשי מועצת יש"ע, איש שמאל מובהק . במידה רבה, בזכות עמדתו הנחושה ההקפאה לא הוארכה.

8. בני בגין עמד בראש ועדת שרים לנושא הסדרת ההתיישבות, שביטלה את דוח טליה ששון וקבעה את העיקרון החדש שכל התיישבות שהיא על אדמות מדינה וניתן להסדיר אותה – תוסדר, עיקרון ששינה לחלוטין את תשובות המדינה לבג״ץ בנושאי ההתיישבות והציל מהריסה שכונות ויישובים רבים ועד היום משמש כבסיס לפעולות ההסדרה, כולל בניסיון האחרון להסדיר את ההתיישבות הצעירה.

9. בגין הוביל הסכם פשרה להסדרת חוות גלעד וסייע רבות בלי רעש וצלצולים בגיבוש פתרון להרבה בעיות משפטיות ואחרות של ההתיישבות.

10. לאורך כל חייו הפוליטיים בני בגין לא היה חבר באף מפלגה שמאלה מהליכוד, רק במפלגה מימין לליכוד.  

אז נכון. בני בגין אינו שותף לאג׳נדה החדשה של הליכוד שהחליפה לחלוטין את הגישה הימנית הקלאסית, זו של שלמות ארץ ישראל. בני בגין אינו לוחם בחזית המלחמה נגד מערכת המשפט. בעניין הזה בימין קיים מגוון עמדות .

רק שאין דבר וחצי דבר בין עמדות אלה לחלוקה בין שמאל לימין.

דניאל פרידמן וחיים רמון, שהניפו בזמנו את דגל המאבק נגד מערכת המשפט הם אנשי שמאל מובהקים.

שתי נקודות קטנות לסיום:

בנימין נתניהו פעמיים חיזר אחרי בני בגין והפציר בו להצטרף לרשימת הליכוד לכנסת: ב-2009 וב-2015. הפציר, התחנן והצליח.

ועוד. בני בגין, הוא הוא שנמנה עם מקימי האיחוד הלאומי. לידיעתו של בצלאל סמוטריץ', אשר באותם ימים היה בחיתוליו. מפלגה שסמוטריץ ניכס לעצמו את שמה בטרם ניכס לעצמו את שמה של הציונות הדתית.

סופי רון מוריה היא כתבת פוליטית, פובליציסטית וסופרת