חגית משה במטה הבית היהודי
חגית משה במטה הבית היהודיצילום: יוני קמפינסקי

בשורות הבאות ברצוני להתמקד בשאלה הערכית העומדת בבסיס המשא ומתן בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי ולנתח לאן פניהן של מפלגות הציונות הדתית.

נראה שסמוטריץ' פרש מימינה מסיבה מרכזית אחת: הוא הבין שכדי להגיע לראשות הממשלה בנט חתך מגוש הימין ומוכן להקים ממשלה עם לפיד וליברמן כדי להחליף את נתניהו.

בצלאל דרש לקבל ברשימה סך מנדטים שיאפשר לו להשפיע על קבלת ההחלטות לאחר הבחירות רק בגלל הסיבה הזו. הוא לא מוכן לשקר לבוחריו ולהציג בפניהם כביכול הוא שייך לימין ולאחר מכן להשתמש בקולותיהם להקמת ממשלה הפוכה, גם אם בנט עומד בראשה.

הרי על איזו ממשלה מדובר? ממשלה בה גנץ ישאר שר הביטחון, לפיד יקבל את משרד האוצר ורוטציה בראשות הממשלה (הוא לא פראייר של בנט) ומירב מיכאלי תכהן כשרת החינוך.

בצלאל לא מוכן להיות חלק מממשלה כזו ולכן החליט לוותר על שלושה מנדטים בטוחים ברשימת ימינה כשאת הקמפיין מנהל בנט, ובמקום זאת לצאת להרפתקה שעלולה להתנפץ על אחוז החסימה ועליו מוטל להוביל אותה לבדו. הוא קיבל הכרעה ערכית גם אם אולי לא משתלמת פוליטית.

מכאן התחיל להתגלגל המו"מ בינינו לבין האיחוד הלאומי. בצלאל מתעקש על מיזוג למפלגה אחת כי הוא מבין שלציבור נמאס ממאבקי הכוח האינסופיים בשלושת הסבבים על הדרך להרכיב רשימה של רסיסי מפלגות והוא לא יתן אמון ברשימה שנבנית כך שוב. לעומת זאת, במפלגה אחת יהיה מנגנון אחד שיקבע את מבנה הרשימה בלי הסכמים ובלי כיפופי ידיים.

הדרך בה תורכב הרשימה בסבב הנוכחי תקבע אם יתאפשר לבצלאל לכפות מיזוג גם לאחר הבחירות ולמנוע מחגית להפר את הסכם המיזוג כפי שעשה הרב רפי להסכם המיזוג שנחתם לפני כשנה. ההתעקשות של גורמים מסוימים מתוכנו לקבל שני מקומות בחמישייה במקום לבנות אותה לפי מידת האטרקטיביות של המועמדים, מוכיחה יותר מכל שפניהם אינן למפלגה אחת בה אין משמעות לחלוקה בין מפלגות המקור.

הם לא רוצים אחדות אלא לשמר את המנגנון ומוקדי הכוח. לכן הם לוחצים על חגית לא להיכנע ולדרוש שניים ראליים תוך שהם מתישים את הציבור וממאיסים עליו את נציגיו הפוליטיים ולכן בצלאל לא מוכן לוותר; הוא לא רוצה להותיר פתח להתפצל שוב אחרי הבחירות ולחזור ללולאה האין-סופית שראינו כבר מספיק (ואת החשדנות שלו הרווחנו ביושר…). אם הוא רוצה לשים לזה סוף, אין לו דרך אחרת.

ערב הבחירות לראשות המפלגה תקפה חגית את ניר אורבך בדיוק על הנקודה הזו: "את הבטחותיו של ניר על האיחוד והמיזוג בציונות הדתית אנחנו שומעים כבר שנים רבות" טענה, והוסיפה: "אבל אנחנו יודעים שהוא עשה כל שביכולתו למסמס את זה במהלך השנים". בהזדמנות אחרת אמרה: "אין סיבה שיהיו מס' מפלגות בציונות הדתית" ואף התחייבה בפני הרב דרוקמן "לתקן את הטעות ההיסטורית שפילגה את הציונות הדתית לשתי מפלגות ולעבוד עם בחירתי, יחד עם חברינו באיחוד הלאומי על מיזוג מלא של שתי מפלגות הציונות הדתית".

מה היא חשבה ומה חשבו חברי המרכז שבחרו בה? שישמרו את הכוח שלהם במיזוג הזה ובצלאל ייבלע בקרבם?! האם היא תיכנע ללחץ ממוקדי הכוח במרכז המפלגה ותעשה את אותם דברים עליהם תקפה את ניר אורבך בניגוד להבטחותיה - שבגללן, ורק בגללן! - נבחרה להנהיג אותה?

חגית, לעת כזאת הגעת למלכות. אם תיכנעי לאלו החפצים בשימור כוחם, אולי תצילי זמנית את המנגנון אבל תמיטי חורבן על הציונות הדתית ועל תנועתנו המפוארת הבת למעלה ממאה שנה. גם אם בסבב הנוכחי תקבלי מקום או שניים אצל בנט (בלי הסכם מיזוג שימחק את המנגנון אבל גם בלי שום אפשרות להשפיע על הכיון אליו תפנה "ימינה" ובלי תפקיד מיניסטריאלי משמעותי שיאפשר להשפיע על דרכה של הממשלה) והמפלגה תוכל להמשיך להתנהל כפי שהיה עד היום, בנט לא יתן לך דבר בסבב הבא אחרי שישתמש שוב ויזרוק כמו שהוא יודע לעשות וכולנו נימחק. אין שום אופציה נוספת מלבד מיזוג מלא עם בצלאל והתפתחות לכיוון חדש ורלוונטי גם אם שונה מזה שאליו הורגלו כמה מהוותיקים.

אם לא תחתמי עם בצלאל בסופו של דבר אלא עם בנט, הסיבה לכך היא אחת: הרצון לשמר באופן זמני את המבנה הקיים. האם אך ורק לשם כך את מוכנה לקבל הכרעה ערכית עקומה ומעוותת (שבצלאל כאמור לא היה מוכן לקבל) שתדחה את מחיקת המנגנון עד הסבב הבא אבל תוביל לחיסול סופי ומוחלט של המפלגה שלנו ושל ייצוגה הפוליטי של הציונות הדתית?! חגית, זה תלוי רק בך. כל הצעה שתביאי למרכז תוכלי להעביר בקלות; די בתמיכה של 40% לשם כך.

אין להתפלא שישנם המעוניינים בשימור הכוח שלהם (תוך קוצר ראות והנחה שמה שהיה הוא שיהיה והמפלגה תשרוד איכשהו גם את הסבב הבא), גם על חשבון האחדות שרבים כ"כ בציונות הדתית מייחלים לה. השאלה היא אם הם מבינים מה המחיר הערכי שעליהם לשלם ומה תהיינה ההשלכות לטווח הארוך. בשביל המפלגה זו עלולה להיות שאלה קיומית.

הדברים נכתבו על דעתי בלבד.

הכותב הוא חבר מועצת סניף 'הבית היהודי' בית שמש