כנס תיירות נכנסת
כנס תיירות נכנסתצילום: רמי חכם

היום (שלישי) נערך הכנס השנתי של לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, בראשות היו"ר, דני אמיר והמנכ"ל, יוסי פתאל. הכנס נערך בזום.

בכנס השתתפו מבכירי ענף התיירות בישראל, וביניהם, שרת התיירות, ח"כ אורית פרקש הכהן, מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי ויו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות מיקי פדרמן. כן בירכו את חברי הלשכה והענף מבכירי ממשלת ישראל וביניהם ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו וח"כ יעקב מרגי, יו"ר ועדת הכלכלה.

במסגרת הכנס, סקרו יו"ר הלשכה, דני אמיר ומנכ"ל הלשכה, יוסי פתאל, את מצבו של ענף התיירות הנכנסת, המשותק לחלוטין מזה כשנה, מאז תחילת המשבר בחודש מרץ 2020, הציגו את קוליאציית ראשי הערים והמועצות שהקימה הלשכה, הקוראת לממשלה להיערך ולפעול על מנת להציל את הכלכלה בערים התלויות למחייתן בתנועת תיירות נכנסת, יוזמות של השוק הפרטי שהתייאש מלהמתין לפעולות הממשלה ועוד.

ראש הממשלה בירך את חברי הלשכה: "התיירות הנכנסת מביאה עמה ברכה עצומה לאלפי עסקים במרכז ובפריפריה. ישנם יישובי תיירות מובהקים, שחלק נכבד מתקציבם מבוסס על ביקורי תיירים. גם על כך אנחנו נותנים את הדעת-כיצד לאפשר הגעה של תיירים ממדינות ירוקות לערים אלה, בכפוף להקפדה על נהלי הבריאות- כשנחזור לשגרה. כשהנצחון על הנגיף יושג- נפעל לאושש את ענף התיירות ולהחזיר אותו לתפארתו".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל מסר: "אני רוצה לבשר לכם על קואליציה שאנו מרכיבים בימים אלה, של ראשי ערים ומועצות אזוריות ומקומיות, בהן התיירות הנכנסת מהווה הקטר הכלכלי למחייתם של בעלי העסקים וכלל התושבים. יחדיו אנו פונים בקריאה משותפת לראש הממשלה והשרים הרלוונטיים, על מנת להסדיר ולארגן מחדש את תנועת התיירות לישראל, ברגע שהדבר יתאפשר. אתמול שוחחנו עם לשכת ראש הממשלה והודענו להם על הכוונה להשיק את היוזמה, וכי המכתב יישלח אליהם בהקדם ונקדם פגישה דחופה לדיון בנושא החזרת התיירות הנכנסת לישראל. בקרוב מדינת ישראל תוכרז רשמית כ"עדר" ויוסרו המגבלות, ואין שום סיבה שלא להחזיר לישראל את התיירים, שיהיו מחוסנים בעצמם.

דני אמיר, יו"ר לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל מסר: "התיירות הנכנסת לישראל היא משאב לאומי בהיותה ענף הייצוא ה-6 בגודלו במדינת ישראל, ולצערנו לא כולם מבינים את משמעותו. הכוונה ב"משאב לאומי" היא כי יש לנו נכס כלכלי שאין לו תחרות. אני קורא מפה להתחיל ולמתג את ענף התיירות. בנוסף, ברצוננו לעדכן כי אנו פועלים בימים אלה על מנת ליצור לראשונה שיח ישיר בין שרי התיירות של ישראל והרשות הפלסטינית, ועל מנת להקים צוות ממשלתי משותף עם ארגון HLITOA, מקבילנו ברשות הפלסטינית, במטרה לפעול יחדיו לחידוש תנועת התיירות לישראל ולגבש מתווה אשר יאפשר מעבר של תיירים בין ישראל לרשות באופן מאורגן, מהיר ויעיל. יש להבין כי התיירות לישראל אינה מבודדת רק לישראל, ולפני זמן רב היו צריכים הדרגים המדיניים ל"דלג" על פוליטיקה ולהסדיר את כל העניינים הנוגעים לתיירות האזורית.

אורית פרקש הכהן, שרת התיירות, מסרה: "אנו נמצאים בימים מאתגרים. אחד הדברים החיוביים שקרו במהלך תקופת כהונתי כשרת התיירות, היו להכיר את ענף התיירות הנכנסת ואת מארגני התיירות הנכנסת לישראל בפרט, שאין ספק שנפגעו בצורה הקשה ביותר במהלך המשבר. אני פועלת חזק לפתיחה של ענף התיירות והאתגר הגדול ביותר שלי, הוא להכריז על מועד לפתיחת השמיים. כיום אני מובילה גל אחר של קולות אשר קורא לממשלה "לשנות את הדיסקט" ולהתחיל לחשוב כיצד אנו מתחילים לחיות לצד הקורונה ולחזור לפעילות בצורה מדורגת.

כולי תקווה, כי בקרוב אכן נצא מהסגר ונתחיל פתיחה מדורגת של המשק, גם לאור מבצע החיסונים המאסיבי. כרגע יש לי אתגר גדול בנושא פתיחת השמיים ואני נלחמת ואמשיך להילחם על חוסר ההיגיון הזה, לפיו הענף משותק לחלוטין. בימים אלה אנו מציגים בפני הממשלה מתווה לפתיחת השמיים, הכולל גם את התיירות הנכנסת".

אמיר הלוי, מנכ"ל משרד התיירות מסר: "האתגר הכי גדול של המשרד בימינו הוא להיערך למציאות החדשה. ברור כי טבע האדם הוא נופש, חופש, טיולים, להכיר מקומות חדשים, ואני מאמין כי בסוף נחזור לאותם המקומות, ממש כפי שהיה לפני המשבר. משרד התיירות משקיע בימים אלה רבות בפיתוח תשתיות שיצמצמו את הפערים בין הפריפריה למרכז ויביאו לערים אלה תיירים רבים לאחר היציאה מן המשבר ופתיחת השמיים. במהלך תקופה זו, השקענו בפיתוח הערים טבריה ונצרת, וזאת לצד פיתוח הנגב, שהוא פרויקט הדגל של המשרד ואנו מאמינים כי הוא יעזור בהחייאת האזור והבאת תיירים רבים אליו".

עוד הרצו בכנס ד"ר רועי צזנה, מרצה חוקר באוניברסיטת תל אביב וחבר בכיר בארגון אקספרייז, שדיבר על השפעת הקורונה על עתידנו וכיצד היא תשנה את עולמנו, וד"ר לירז מרגלית, בעלת דוקטורט בפסיכולוגיה עם התמחות בתורת המשחקים וכלכלה התנהגותית, אשר דיברה על השפעת הקורונה על התנהגות התיירים.