מחלקת קורונה בשערי צדק
מחלקת קורונה בשערי צדקצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עימות חריף וחסר תקדים נרשם בישיבת הממשלה הלילה (שישי) במהלכה הוחלט על הארכת הסגר עד ליום ראשון בשעה 07:00 בבוקר.

לאחר הסרת הסגר, מותר יהיה לצאת מהבית למרחק של יותר מ-1000 מטרים, יבוטל איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר, ייפתחו מקומות עבודה ללא קבלת קהל, יותרו טיפולים ''אחד על האחד'' ומסעדות יוכלו להציע טייק אווי. בנוסף ייפתחו צימרים למשפחות גרעיניות.

הממשלה תתכנס שוב לדיון במתווה לחידוש הלימודים. דיון על מתווה היציאה המלא יערך בשבוע הבא.

במהלך הישיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את שר הביטחון בני גנץ בשל התנגדותו להארכת הסגר ואמר לגנץ: ''האסטרטגיה שלכם ושל היועץ המיוחד שלך ספי שקד היא לפתוח כמה שיותר. גנץ רוצה כמה שיותר תחלואה קשה לבחירות. אתם דנים הרבה ישראלים למוות קשה. אנחנו מבינים את המשחק הזה''.

גנץ השיב לנתניהו: ''אל תספר סיפורים, אל תלמד אותי על חיי אדם כלום''.

נתניהו: ''הדם של ישראלים רבים יהיה על הידיים שלך''.

גנץ: ''כל חיי אני מגן על חיי אזרחי ישראל, תתבייש לך, לא אסלח לך''.

נתניהו: המוטציה משתוללת, לכו להתחסןלע"מ

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה לשרים כי פתיחת המסחר בניגוד לעמדת משרד הבריאות תוביל לאסון אפידמיולוגי. ''הממשלה יכולה לקבל איזה החלטה שהיא רוצה על פתיחת המשק אבל תדעו את ההשלכות. פתיחה בשלב הזה של טיפולי אחד על אחד ועבודה ללא קהל תהיה כמו אש בשדה קוצים מבחינת התחלואה שלא נוכל לכבות אותה. זה יוביל אותנו לאסון אפידמיולוגי שלא ידענו כמותו'', הזהירה.

שרי כחול לבן דרשו הקלות מיידיות בסגר כבר מהיום וגם לפתוח מקומות בהתאם לתו הירוק. נתניהו הסכים לפיילוט במסחר ובתרבות באמצעות 'תו ירוק' כבר בשבוע הבא, אך גנץ דרש פתיחה רחבה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי ''מי שמוכן לקחת אחריות על פתיחת המסחר שיעשה זאת''. שר הביטחון גנץ טען ''אני מדבר ממקום של אחריות'' ואדלשטיין השיב: ''בנושא הזה ישפטו אותי - נתניהו: צריך להגיע עד חצות להסכמות, אחרת סינדרלה תגיע''.

בפתח הישיבה אמר נתניהו: "המוטציה משתוללת בכל העולם. בגרמניה, בריטניה ובמדינות רבות בעולם מדברים על סגרים הדוקים במשך שבועות וחודשים, יש שמדברים אפילו עד אפריל. גם בישראל המוטציה הבריטית משתוללת, אנחנו יכולים לראות את זה בעובדה הפשוטה שכ-80% מהתחלואה בישראל היום היא מהמוטציה הבריטית, זה שינוי מצב.

''התחלואה בארץ גבוהה מאוד, לצערי יש ירידה מתונה בלבד בחולים הקשים ולכן המצוקה והעומס בבתי החולים הם גבוהים מאוד''.

נתניהו סיפר על התקדמות מבצע החיסונים, ''אנחנו המדינה היחידה שמתמודדת בהצלחה מסוימת עם המוטציה הבריטית בגלל מיליוני החיסונים שיש לנו כאן. התחלנו היום לחסן את אזרחי ישראל מעל גיל 16, אבל מה שהכי חשוב הוא שכל ישראלי וישראלית מעל גיל 50 יתחסנו.

''צריך להבין, 97% מהתמותה מצויה בגילאים מעל גיל 50, ו-92% מהתחלואה הקשה מעל גיל 50. כולם לכו להתחסן – אבל קודם כל האנשים מעל לגיל 50 - לכו להתחסן. בקרב בני 60 ומעלה חלה ירידה של 26% במאושפזים הקשים וירידה של כ-45% במאומתים בשישה עשר הימים האחרונים. זו תוצאה ישירה של החיסונים''.

ראש הממשלה הפציר באזרחי ישראל: ''לכו להתחסן. החיסונים עובדים. כך אם תלכו להתחסן – נוכל לצאת בהדרגה מהקורונה ולפתוח את הכלכלה שלנו בזהירות ובאחריות. זהו צו השעה ועל כך נדון היום בישיבת הממשלה".

שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי הציע להשתמש ברשויות המקומיות כדי לעודד התחסנות. "הרשויות המקומיות הן היחידות שיכולות לעשות זאת טוב יותר. צריך להביא להן רשימה של מי שטרם התחסן. הן יסתערו בית בית. עיר שתגיע ל-90 אחוז חיסון תגיע לעיר פתוחה מבחינת רמזור. שם צריך להיות המאמץ הלאומי'', אמר דרעי.

שר הביטחון בני גנץ קרא להתחיל בפתיחת המסחר ולבטל את הגבלת המרחק, "כשאין ברירה סוגרים, אבל כשאפשר צריך לפתוח, ואני חושב שעכשיו גם אפשר וגם צריך להתחיל לפתוח. אזורים אדומים ישארו בסגר ונסייע להם. חייבים לשלב בתוך המדדים את רמת ההתחסנות היישובית. אנחנו צריכים לעבוד בשני צעדים: להתחיל בפתיחה בדברים שהם קלים, מהסוג של ביטול מגבלת המרחק, פעילות של עסקים אחד על אחד, תפילה בבתי הכנסת של עד 10 אנשים, צימרים למשפחות גרעיניות, שמורות טבע, ספורט מקצועני ועוד.

''בנוסף, החל משבוע הבא צריך להתחיל לפתוח את מערכת החינוך במתווה מוסכם, להתחיל לפתוח את העסקים במתווה של תו סגול מחמיר, ולהתחיל לפתח גישה של תו ירוק לכל אחד מהמקומות, כולל חדרי כושר, אפשר להתחיל לפתוח אותם תחת תו ירוק. בעיניי סגר הפסיק להיות תכנית עבודה ופתרון יחיד ואנחנו חייבים להתחיל בצורה מדורגת ומבוקרת לפתוח את המשק", הוסיף גנץ.

בהמשך הישיבה העיר שר החוץ גבי אשכנזי שאזרחים רבים מוצאים דרך להסתפר גם בסגר: ''נו באמת, מי לא מסתפר היום?''. השר דרעי הגיב: ''גבי ספר לנו איפה מסתפרים'' ואשכנזי ענה: ''אנשים מביאים ספרים אליהם או הולכים לספר בבית''.

ראש הממשלה נתניהו תקף בישיבה את הקריאות של גנץ לפתוח את המסחר ולהתיר את ההגבלות: ''אתה יכול להמשיך את האג׳נדה שלך למרות שהיא לא מדוייקת''. נתניהו פנה לד"ר שרון אלרעי פרייס ואמר לה ''בבקשה שרון את יכולה להמשיך, אתה (גנץ) תמשיך עם הכותרות''.

גנץ הגיב: ''כן כל מה שאני עושה פה זה כותרות. שלוש שעות של מומחים שלך, ואתה אומר שאני עושה כותרות''.