הורים נותנים מסגרת, ילדים בוחרים - כך מטמיעים הרגלי אכילה בריאים

הדרך להטמיע הרגלים נכונים בילדים היא להראות להם דוגמה אישית. אבל התפקיד של ההורים הוא להגדיר את המסגרת ולהשאיר אפשרויות בחירה.

תוכן שיווקי , כ"ב בשבט תשפ"א

הורים נותנים מסגרת, ילדים בוחרים - כך מטמיעים הרגלי אכילה בריאים-ערוץ 7
כיצד להרגיל את הילדים לבריאות?
צילום: Pixbaby

אחת הדילמות של הורים היא איך להקנות לילדים הרגלי אכילה בריאים. לפעמים מתמקדים רק במה לאכול ושוכחים קצת את האיך - כאשר שני הדברים חשובים.

אז קודם כל, המטרה צריכה להיות בניית מסגרת נכונה לאכילה, שבתוכה הילד מרגיש שהוא בוחר ושלא כופים עליו. בפועל, תפקידנו כהורים הוא לחשוב מחוץ לקופסה וליצור גם מארוחות ספונטניות ערך תזונתי גבוה. מכאן והלאה, יישאר לנו רק להראות דוגמה אישית.

מהי "חלוקת אחריות בהאכלה"?

תפיסת העולם השולטת כיום בנושא של הרגלי אכילה נכונים לילדים נקראת "חלוקת אחריות בהאכלה". במילים פשוטות, היא אומרת שצריך לחלק את כל מה שקורה ליד השולחן לדברים שהם באחריות ההורים ולדברים שהם באחריות הילדים. כך מונעים התערבות מוגזמת שמשבשת את תחושת הרעב והשובע אצל ילדים, אבל עדיין יוצרים מסגרת שעוזרת להם להטמיע הרגלים נכונים.

בפועל, כדאי למשל להתעקש על מיקום הארוחות בשולחן ולא בסלון, מול המסך או בחדר. שנית, מומלץ להפוך את הארוחות לחלק מסדר היום ולקבוע עבורן שעות. כמו כן, יש לדאוג למגוון סוגי מאכלים ומנות בריאות ומזינות שרק מתוכן הילד בוחר.

הילד אוכל מה שיש במזווה

המגוון שיש במזווה נקבע על ידי ההורים. אם רוצים שהילד יאכל בריא, צריך לדאוג שיהיה רק מספר מצומצם של חטיפים. אצל הילד, המשמעות היא שכבר אין רצון לנסות את כולם ושאין פיתויים.

יתרה על כך, כדאי להשתדל שגם החטיפים יהיו עם כמה שפחות קלוריות, נתרן וצבעי מאכל. לצד כל אלו, רצוי שבמקרר יהיו כל הזמן פירות, ירקות ואפשרויות בריאות יותר.

מזמינים פיצה – בלי להתפשר על הערך התזונתי

בגלל האהבה המשותפת של ילדים והורים לאכילת פיצה משלוחים הם כיום חלק בלתי נפרד מהשגרה. מצד שני, יש הורים עם נקיפות מצפון שאוהבים מאוד את המאכל האיטלקי הכי מפורסם בעולם – אבל חוששים להכניס אותו לתפריט.

הפתרון הוא להשתמש בהזמנת המשלוח ולשמור את הפיצה לאירועים מתאימים, אך ליצור גם מארוחה כזו משהו בעל ערך. את זה אפשר לעשות קודם כל עם הזמנת פיצה איכותית ממרכיבים טריים בלבד, שמגיעה חמה ומפיצרייה מוכרת שאפשר לסמוך עליה. זה נשמע מובן מאליו, אבל דווקא פה הרבה הורים לא שמים לב להשלכות.

שנית, צריך לדאוג להגיש ליד הפיצה סלט מרענן עם ירקות עסיסיים וצבעוניים. ליד כל זה גם מתעקשים עם הילדים על שתיית מים במקום משקאות מסוכרים, כדי שכל המשפחה תרגיש שהיא מרעננת את השגרה בלי להתפשר על הבריאות ועל הערך התזונתי.