פרופ' נדיר ארבר
פרופ' נדיר ארברצילום: דוברות איכילוב

בית החולים איכילוב מדווח הבוקר (שישי) על סיום מחקר בפאזה 1 לתרופה לקורונה, שהביאה לכך ש-29 מתוך 30 חולים במצב בינוני עד קשה השתחררו מאשפוז בתוך שלושה עד חמישה ימים בלבד.

מדובר בתרופת EXO-CD24 המבוססת על אקסוזומים מועשרים ב-CD24, וניתנת בהשאפה ישירות לריאות, למיגור הסערה הציטוקינית הנובעת מנגיף הקורונה.

למחלת הקורונה (COVID-19) שני שלבים עיקרים במחלה. שלב ראשון הוא דמוי מחלת השפעת ואינו מחייב טיפול ספציפי אלא טיפול תומך בלבד. שלב שני מופיע בחמישה עד שבעה אחוזים מן המטופלים, בדרך כלל עם גורמי סיכון, והוא מתאפיין בפעילות יתר של מערכת החיסון, דבר המכונה 'הסערה הציטוקינית'. עד היום למרות המאמצים האין סופיים, לא אותרה תרופה שהוכחה יעילותה בטיפול בקורונה.

״גם אם החיסונים ימלאו את תפקודם, וגם אם לא תוצרנה מוטציות חדשות אזי עדין בצורה זאת או אחרת הקורונה תשאר עמנו. לשם כך פתחנו תרופה ייחודית. EXO-CD24. מאורע חסר תקדים. כחצי שנה מרגע הגיית הרעיון והמצאת הטכנולוגיה ועד שנוסתה לראשונה בבני אדם, בפאזה קלינית ראשונה״, מצהיר פרופ׳ נדיר ארבר, מהרופאים והחוקרים הבולטים של בית החולים איכילוב שאמון על פיתוח התרופה.

צילום: דוברות איכילוב
צילום: דוברות איכילוב

EXO-CD24 הינה תרופה חדשנית, כחול לבן, ממוקדת מטרה, שפותחה על בסיס מחקרים רבי שנים במעבדתו של פרופ' נדיר ארבר, במרכז הרפואי תל-אביב. התכשיר מיועד לחולים בינוניים-קשים, על מנת למנוע את ההתדרדרות למצב קשה.

מדובר בתרופה מצילת חיים. עד כה, התכשיר נוסה בהצלחה מרובה על 30 מטופלים קשים, אשר ב-29 מתוכם המצב הרפואי השתפר תוך יומיים שלושה ומרביתם השתחררו הביתה תוך 3-5 ימים. גם החולה ה-30 החלימה אך במשך זמן ארוך יותר.

״התרופה מבוססת על אקסוזומים שהינם וזיקולות המשתחררות ממברנת התא ומשמשות לתקשורת בין תאית. אנו מעשירים את האקסוזומים בחלבון 24CD. חלבון זה מתבטא על פני שטח התא ולו תפקיד ידוע וחשוב בוויסות מערכת החיסון״, מסבירה ד״ר שירן שפירא, מנהלת המעבדה של פרופ׳ ארבר שמוביל את המחקר בחלבון CD24 מעל שני עשורים.

התכשיר ניתן בהשאפה, פעם ביממה, במשך דקות ספורות בלבד, למשך חמישה ימים. פרופ׳ ארבר מסביר: ״ייחודיות התכשיר טמונה בעובדות הבאות: מנגנון כפול הפועל לעיכוב שפעול המסלול המוביל לסערה החיסונית והפרשת הציטוקינים המרובה. התכשיר מוכוון ישר אל לב הסערה אל הריאות כך שבניגוד לתכשירים רבים אחרים בעולם הניתנים באופן סיסטמי, ומעכבים באופן בררני ציטוקין מסוים או פועלים באופן נרחב יותר אך גורמים לתופעות לוואי קשות ומרובות, EXO-CD24 ניתן באופן מקומי, פועל בצורה נרחבת וחסר תופעות לוואי.

''מדובר בתכשיר מתקדם, אותו ניתן לייצר במהירות וביעילות ובעלות נמוכה מאוד המיוצר בכל מתקן פרמצבטי בארץ כשתוך זמן קצר ניתן לספק את כלל התצרוכת העולמית״, מוסיף פרופ' ארבר.

פרופ׳ רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, אמר כי ״פרופ׳ נדיר ארבר הוא חוקר ורופא מוכשר. המחקר שמבוצע במעבדה שלו הוא חדשני ומתוחכם ויתכן שמציל חולי קורונה. התוצאות שלו למחקר בפאזה ראשונה היו מצוינות ונתנו לכולנו הבעת אמון בשיטה שהוא חוקר במעבדה שלו באיכילוב כבר שנים רבות. אני באופן אישי מסייע לו בהמשך קבלת האישורים מול משרד הבריאות להמשך המחקר בצורה ייסודית ומעמיקה.

''כאמור, ההבנה כעת בעולם היא שלצד החיסונים חשוב מאוד לפתח תרופות מתאימות למחלה וכעת מתקיים פעילות מחקרית רבה בנושא ואני גאה שבאיכילוב כבר עכשיו, מהראשונים בעולם, אנחנו פועלים בשדה המחקרי ומביאים אולי תחילתה של בשורה כחול לבן למגיפה עולמית איומה״, הוסיף גמזו.