מקבל את החיסון במרפאה ברחוב בלשוי ברוניא 3, מוסקבה
מקבל את החיסון במרפאה ברחוב בלשוי ברוניא 3, מוסקבהצילום: שייע דייטש

שלטים חדשים שנתלו לא מכבר, שולחן שנדחף בנישה של מסדרון, לצדם של מספר כסאות בצבעים ובגדלים שונים, ואווירה דומה לכל קליניקה רפואית מוכרת ברוסיה, אבל עם תחושה שונה ומרוממת. כל אלו יחד, פגשתי בבוקרו של יום שלישי זה, בקומה השנייה שבמרפאה הניצבת מול בית הכנסת 'בלשוי ברוניא'.

"החיסון הרוסי נגד קורונה ספוטניק 5 הראה 91.6% הצלחה במהלך השלב השלישי של הניסוי", כך פורסם השבוע בעולם, לאחר שהנתונים החדשים נבדקו ואושרו על ידי מדענים שונים שהוסיפו לומר: 'התוצאות של השלב השלישי מוכיחות, כי לעולם יש חיסון נוסף לסמוך עליו במאבק נגד הנגיף הקטלני'. והרי חז"ל קבעו ש'חזקה היא בשלוש פעמים', אם-כן, הבנתי, שהגיע כעת הזמן לעשות זאת.

התייעצתי עם הרב הראשי שליט"א, שנתן את ברכתו החמה, לי ולרעייתי, ויצאנו לדרך. ראשית נרשמנו לביטוח הממשלתי הקיים לכל האזרחים, משם המשכתי לחפש היכן ניתן לקבל את החיסון. וכשתברר שבמרפאות כאן בשכונת 'מארינה רושצ'ה' אזלו החיסונים, ביררתי והגעתי ל'בלשוי ברוניא'.

כבר ביקרתי בלא מעט מרפאות. מנפילה של ילד שצריכים לתפור חתך שנפתח, יד לגבס או מקרים כאלו ואחרים. אבל הפעם אכן התחושה הייתה שונה, הרגשת 'השתדלות' במלוא מובן המילה.

הסיבה לחובת ה'השתדלות' מסביר הרבי ה'צמח צדק' היא, מכיוון שהשפע הגשמי והרוחני יורד לעולם בדרך הטבע, דהיינו משפע ואור אלוקי נעלה, הוא יורד ומתלבש בדברים וצרכים גשמיים, עד לפרטים הכי קטנים של צרכי האדם, לכן צריך האדם לעשות את ההשתדלות שהינה בעצם כלי ואפשרות לאור ולשפע הנצרך לרדת ולהשפיע עליו. ואם זה מדובר על השתדלות בפרנסה ועניינים אחרים, הרי בוודאי שבבריאות, עליה אנו מצווים "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" שחייבים להשתדל ביותר.

וכך שוחחתי עם רעייתי בדרך לקיים ציווי זה: שהרי נוסף על האמונה הפשוטה שהקדוש ברוך הוא עשה ועושה הכל, עלינו לעשות את ההשתדלות שלנו, ואין בזה סתירה לכך שיודעים אנו וחיים כל הזמן באמונה המלאה ש'הכל מלמעלה', מתוך ידיעה ברורה שמה שאנו משתדלים לעשות, לא זה מה שמועיל או חס-ושלום מחסיר, והכל אך ורק מידו של השם יתברך, אלא שנדרש מאיתנו לעבוד ולהתאמץ בדרך הטבע. כי אדם שאינו עושה את השתדלותו, ותולה תקוותיו לגמרי בקב"ה, אינו נוהג כראוי.

כמה נסים ונפלאות זכינו לראות בשנה שחלפה ביעף, מאז פרוץ הנגיף. השתדלנו כמו כולם לשמור על הבריאות בשמירה על היגיינה נכונה, וראיתי בחוש, שההתעסקות המיוחדת בעשיית חסד בתקופה זו - הייתה השמירה הכי טובה, גם כשהיו צריכים לקחת לפעמים סיכון. אך יחד עם זאת כפי שחז"ל אומרים ש'אין סומכין על הנס' וכעת ניתן להתחסן - זכות וגם חובה לעשות זאת.

ובהרגשה נפלאה זו, המתנו במסדרון לכניסה אל הרופאה לאישור קבלת החיסון, ומיד אח"כ להיכנס אל החדר בו הפשלתי את שרוולי, ורגע לפני חדירת מחט ה'ספוטניק', שאלתי אם יורשה לי לצלם. 'כן, אפשרי, אבל שלא יראו אותי...', ענה לי הרופא.

וכמו בכל נושא ועניין, עיון קל בשיחותיו או איגרותיו של הרבי, מוצאים אנו תמיד את המענה האקטואלי והמעשי, כאילו היא ניתנה היום, כפי שלמדנו השבוע ברש"י הק' בפרשתנו, פרשת יתרו: 'שיהיו דברי תורה חדשים עליך כאילו היום ניתנו'. וכה מצאתי באגרת קודש שכתב הרבי: 'במה שכתב אודות הזריקות חיסון ומה שקרה ל"ע ול"ע... הנה המאורע בארצות הברית היה בתחילת ההשתמשות בזריקות אלו קודם שקבעו בדיוק אופן הכנת התרכיבים וכו', מה שאין כן עתה, שכבר ישנם כמה וכמה חדשים של נסיון בזה, ולכן לאחרי שיבררו סמכות תוצרת התרכיב אין חשש כלל לעשות הזריקות ואדרבה…'. דברים ברורים והחלטיים.

ומדוע אני כותב ומספר על כל זה? כי לצערנו הרב, אנשים שונים ומשונים מפיצים הפחדות וחששות מיותרים, שחלקם בנויים על מחקרים מזויפים ותחקירים הזויים ולא מבוססים, שמקורם אצל טיפוסים שאוהבים דרמות מיותרות, ובעיקר אנשים שלא זוכים לחיות באמונה פשוטה וזכה. ומוטלת החובה על כל אחד ואחת לעשות זאת בעצמו, ולשכנע את בני משפחתו וידידיו להתחסן, ויפה שעה אחת קודם.

'ספוטניק 5' הייתה חללית מתוצרת ברית המועצות אשר שוגרה לפני כ-60 שנה, והייתה כלי הטיס הראשון שהחזיר בעלי חיים ממסלול בחלל. על-שמה נקרא כעת החיסון הרוסי הנפלא, המחזיר גם הוא בסייעתא דשמיא - את האזרחים כאן למסלול החיים הרגוע והשלו.

גוט שבת וחודש טוב!
שייע