אוושויץ
אוושויץצילום: אייסטוק

אירמגרד פ., קשישה גרמניה בת 95 ששמה המלא לא הותר לפרסום עקב חוקי הפרטיות הגרמניים, מואשמת כי שימשה כקצרנית במחנה הריכוז שטוטהוף בצפון פולין והיתה שותפה לרציחתם של 10,000 בני אדם, מרביתם יהודים.

על פי כתב האישום שהוגש נגד הקשישה הגרמניה, המתגוררת בשנים האחרונות בבית אבות בהמבורג, היא שימשה כמזכירה במשרדו של מפקד מחנה הריכוז בין החודשים יוני 1943 ועד אפריל 1945, ולכן ידעה והיתה שותפה ברצח ההמוני של אסירים יהודים, פולנים ושבויי מלחמה רוסיים. על פי החוק הגרמני, ניתן להאשים בשותפות ברצח אסירים בשואה גם אנשים ששימשו בתפקידי מנהלה או שמירה ולא לקחו חלק פעיל ברצח עצמו.

זהו אחד המקרים הבודדים בשנים האחרונות בו הוגש כתב אישום נגד אישה ששימשה בתפקיד מנהלתי בשואה והיא מואשמת בשותפות ברצח אסירים. מאחר ובשנים בהם שימשה כמזכירה במחנה הריכוז היא היתה צעירה מגיל 21, היא אמורה לעמוד למשפט בבית המשפט לנוער במדינת שלזוויג-הולשטיין.

בכתב האישום טוענים התובעים הגרמניים כי "היא מואשמת בסיוע לרצח של מעל ל-10,000 בני אדם וכן בשותפות לנסיון רצח. בהתחשב בכך שחלק מהאסירים שרדו את שהותם במחנה למרות התנאים הקשים, יש להתייחס לחלק מהמעשים שלה כנסיון לרצח".

הקשישה הגרמניה מכחישה כי ידעה על מה שנעשה במחנה הריכוז שטוטהוף ועל כך שהאסירים מוצאים להורג בתאי הגזים במחנה. היא הודתה כי עבדה כמזכירה של מפקד המחנה, אך הכחישה כל מעורבות או ידיעה על הרצח האכזרי של האסירים במחנה. ההחלטה האם להעמידה לדין, עקב גילה המבוגר, תתקבל בשבועות הקרובים.