אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליטTomer Neuberg/Flash 90

ביום חמישי בלילה חטף המאבק למען המשילות גול עצמי.

המאבק למען המשילות ונגד המשפטיזציה שעוברת הרשות המבצעת הוא חשוב מאוד. המערכת המשפטית לא אמורה להתוות מדיניות, אלא לוודא שהמדיניות מתנהלת על פי חוק. בפועל אנו נתקלים ביותר מדי מקרים שבהם המערכת המשפטית מתווה בפועל את המדיניות של המשרד.

עם זאת, כדי להחזיר את המערכת המשפטית למקומה המדויק, נדרשת אחריות אישית מנבחרי הציבור. כדי לדרוש מהיעוץ המשפטי לשבת בצד, נבחרי הציבור צריכים לנהוג בצורה בוגרת וממלכתית. נבחרי ציבור שרומסים את החוק בדרך להגשמת מאווייהם האישים, גם אם הם חשובים מאוד, פוגעים במאבק לייצר משילות.

ביום חמישי, באישון לילה, שכנעו אותנו שרי הליכוד והמפלגות החרדיות שהם לא מספיק אחראים כדי להסתדר בלי שומרי הסף. החוק קובע במפורש שבממשלת החילופים שהוקמה, לכל צד יהיה מספר קולות שקול ("כוח ההצבעה של כלל השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה בממשלה יהיה שווה לכוח ההצבעה של כלל השרים בעלי הזיקה לראש הממשלה החלופי". .

ראש הממשלה העלה להצבעה החלטה, כשהוא יודע שאין משמעות לספירת הקולות אלא לספירת הגושים, ובכל זאת הוא התייחס לספירת הקולות שהייתה נוחה לו.

אף אחד לא קם. לאף אחד משרי הליכוד והמפלגות החרדיות שישבו בחדר הישיבות של הממשלה לא היה אומץ לעמוד ולמחות. אלמלא היועץ המשפטי שישב בחדר ועצר את הבריונות הזאת, ראש הממשלה, שרי הליכוד ושרי המפלגות החרדיות היו שותפים לתרמית ולגניבת ההצבעה.

ראש הממשלה ושרי הליכוד לא יכולים לתבוע מבג"ץ לכבד את חוקי הכנסת, כשהם עצמם מצפצפים עליהם. חוקי הכנסת קבעו שההצבעה תהיה גושית, וצריך לכבד את החלטות הכנסת. אי אפשר לכבד את החוק רק כשהוא נוח לך. קשה לדרוש משילות, כשראש הממשלה ושרי הליכוד מתנהגים בצורה לא ממלכתית. נדמה שראש הממשלה ממש זועק לכך שישימו לידו מבוגר אחראי, שישגיח עליו. ככה אי אפשר לקדם משילות.

גניבת הצבעה אינה משילות, אלא בריונות. כל מי שמוחא כפיים לראש הממשלה כשהוא רומס את החוק, שלא יתלונן כשמדיניות זאת תחזור אליו כבומרנג. כולנו חייבים לכבד את הרשות המחוקקת ואת החוק, גם ראש הממשלה ושריו, אחרת לא תהיה לנו מדינה.