שר החוץ בלינקן
שר החוץ בלינקןState Department Photo by Ron Przysucha

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן הודיע בצהריים (שני) כי ארצות הברית תצטרף מחדש למועצה לזכויות האדם של האו''ם, ממנה פרש הנשיא הקודם דונלד טרמאפ.

בהודעת מחלקת המדינה נאמר כי המועצה לזכויות אדם היא גוף לקוי, הזקוק לרפורמה בסדר היום, בין היתר בשל התמקדותו הבלתי מידתית בישראל.

"עם זאת, עזיבתנו ביוני 2018 לא תרמה דבר כדי לעודד שינוי משמעותי, אלא יצרה ואקום שנוצל על ידי מדינות עם אג'נדות אוטוריטריות", הסבירו בוושינגטון.

שר החוץ בלינקן אמר כי "המועצה לזכויות האדם של האו''ם פגומה וזקוקה לרפורמה, אך נטישה של המועצה לא תסייע לכך. הדרך הטובה ביותר לשפר את המועצה, כדי שתוכל לממש את הפוטנציאל שלה, היא באמצעות הנהגת אמריקנית חזקה. אנחנו נוביל זאת תחת הנשיא ג'ו ביידן''.

עוד אמר בלינקן, כי "מועצת זכויות האדם מאירה זרקור על המדינות עם הרקע הגרוע ביותר בתחום זכויות האדם, והיא יכולה לשמש מגדלור לאלו הנלחמים נגד אי-צדק. זו הסיבה שארה"ב חזרה למועצה. כאשר אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי בריתנו וחברינו, אנו מסוגלים לקרוא למדינות עם הרשומות הגרועות ביותר של זכויות האדם לתת דין וחשבון".

כזכור, ממשל טראמפ פרש ממועצת זכויות האדם בשנת 2018 בין היתר בגלל היחס העוין שלה לישראל. שגרירת ארה"ב באו"ם דאז, ניקי היילי, תקפה את המועצה על "מסע בלתי פוסק כנגד ישראל. זה מוכיח כי המועצה מונעת מפוליטיקה ולא מזכויות אדם".

עוד אמרה היילי כי "יש שתי סיבות למה הרפורמות לא הצליחו. אחת, כי יש המון מדינות שלא רוצות שהמועצה תהיה אפקטיבית. הסיבה השנייה היא שיש מדינות שחולקות את אותם רעיונות, אבל המדינות הללו לא היו מוכנות לאתגר את הסטטוס קוו.

''נתנו להם הזדמנות אבל הן חששו לעשות מהלך לא מאחורי דלתיים סגורות. נמשיך להילחם על זכויות אדם מחוץ למועצת זכויות האדם. אם יעשו הרפורמות נשמח לחזור למועצת זכויות האדם. אנחנו פורשים מהמועצה שאינה ראויה לשמה", הוסיפה היילי ביוני 2018.