החייל עידו גרדי עם המטבע
החייל עידו גרדי עם המטבעצילום: רשות העתיקות

מטבע נדיר הנושא את דמותו של הקיסר הרומי אנטוניוס פיוס, משנת 158-9 לספירה, נמצא על-ידי עידו גרדי, חייל פלס"ר 7 של השריון, במהלך אימון צבאי באזור רמות מנשה.

המטבע, שמצב השתמרותו טוב, ניטבע במיטבעת העיר גבע.

לדברי ד"ר דונלד צבי אריאל, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות, "המטבע הזה מתווסף רק ל-11 מטבעות דומים, שמוצאם ידוע באוצרות המדינה. כל המטבעות האלה נמצאו בצפון הארץ: ממגידו וציפורי, עד טבריה והארבל".

המטבע נושא על חזיתו את דיוקן הקיסר הרומי אנטונינוס פיוס, אשר שלט בשנים 138-161 לספירה, ועל גבו את אל הירח הסורי "מן" (Men) (אלוהות ירח) וסביבו הכתובת "של אנשי גבע פיליפי", שנת 217.

האל הסורי "מן"
האל הסורי "מן"צילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

ד"ר אבנר אקר, מרצה לארכיאולוגיה קלאסית במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, סיפר כי "המטבע שהתגלה הוא אחד מהמטבעות העירוניים שנטבעו בעיר גבע-פיליפי, המכונה גם גבע-פרשים. בתקופה הרומית קיבלו ערים (פולייס) זכות לטבוע מטבעות משל עצמן. השנה המצוינת על המטבע היא השנה למניין העירוני, אשר החל, ככל הנראה, בשנה שבה קיבלו תושבי העיר הכרה בעצמאות עירם מידי השלטונות הרומיים.

''גבע היא עיר קדומה, שהוזכרה בכתבי יוסף בן מתתיהו כעיר השוכנת על הגבעות שבשולי עמק יזרעאל. הורדוס הושיב בה פרשים יוצאי צבאו (ומשם הכינוי גבע פרשים), ובמרד הגדול, בשנים 66-70 לספירה, יצאו מעיר זו כוחות צבא מקומיים ורומיים כנגד הכוחות היהודיים, באזור בית שערים. יש שסוברים, שגבע נמצאת ליד שער העמקים, אך מרבית החוקרים סבורים שגבע נמצאת בתל אבו שושה, הסמוך לקיבוץ משמר העמק. בחפירות שניהלה אוניברסיטת בר אילן בתל בקיץ האחרון, התגלו שרידי ביצורים ומבנים מהתקופה ההלניסטית ועד לתקופה הביזנטית''.

לדברי ניר דיסטלפלד, פקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות באזור הצפון, "סביר שהמטבע נשמט מידי בעליו על אחת הדרכים שחוצות את המרחב הזה, עד שנמצא בידי החייל, כמעט 2000 שנה מאוחר יותר. זו הזדמנות לקרוא לציבור שמצא בעבר מטבעות, או כל פריט עתיק אחר, לדווח לרשות העתיקות. אנחנו נגיע ונעביר את העתיקה לאוצרות המדינה ואולי נוסיף עוד ידע ונעשיר את המחקר בעוד פיסת מידע מן העבר. חשוב לציין שהעתיקות הן אוצרות מדינה, חל איסור לחפש עתיקות, ובמידה ומוצאים יש לדווח על כך. החייל עידו גרדי גילה אזרחות למופת ואנו מקווים שהוא ישמש מודל לחיקוי עבור אנשים אחרים שנתקלים בעתיקות".