הרב עמיחי אליהו
הרב עמיחי אליהוצילום: דרור סיתהכל

התחסנתי. אני בעד חיסונים. לא בגלל שאני בטוח במאה אחוז שהם טובים, אלא משום שאני יודע שאנשי הרפואה במדינה רוצים בטובתינו, ואני בוחר להאמין בסיכוי שהם טובים.

זו הסיבה שאני שמח שיש בישראל אנשים שמאתגרים את המערכת - בכל נושא. על אחת כמה וכמה בסוגיה רפואית הנוכחית, שההיסטוריה הקצרה שלנו מלמדת שאין לאף אחד מונופול על החוכמה. ביקורת חיצונית היא חיונית משום שהיא מאתגרת את הממשלה ואת מערכת הבריאות וגורמת להן לדייק את העבודה ולבדוק את עצמן 1000 פעמים.

השתקה היא דבר רע - כשמדובר ברבנים / ברופאים / במדענים ואפילו במניפולטורים או אנרכיסטים...
זו הברכה הגדולה של חופש הביטוי. זה היופי בעולם שבו בשביל להסביר משהו שחשוב לך, אתה צריך לעשות מאמץ גדול להבין את הנושא טוב יותר. להתמודד מול טענות עיניינית ומול שקרים ומניפולציות.

הבנת אותו טוב, תוכל להסביר אותו טוב. לא הבנת מספיק טוב - תכשל, כך שבפועל אין לך ברירה אלא להיות טוב יותר. האלטרנטיבה של שימוש בסמכות ובכח מול מי שלא חושב כמוך, מסוכנת מאוד ומזכירה שיטות הסברה שהיו נהוגות במשטרים שהיו פופולרים בתחילת המאה הקודמת.

להבנתי - העיקרון של חופש הביטוי כולל כמה חלקים.

א. ההכרח להתמודד עם מי שלא מסכים איתך יוצר צורך לדייק את הפעילות ואת יכולות ההסברה.

ב. שימוש בכח משחית, ומייצר קיצורי דרך גם במקרים בהם היה נכון להקשיב. (בקום המדינה חיסנו נגד גזזת, רק לאחר שנים התגלה שהחיסון מסרטן)

ג. כמעט כל אדם שמקדם מדיניות מסויימת חושב שכל השאר מסכנים את הציבור. (ראו קו בר לב)
ד. השתקה יוצרת מרד ותחושה שמישהו מנסה להסתיר משהו.

ה. כשאתה מאפשר לרשויות המדינה להשתיק, אתה נותן בידים של הרשות כלי מסוכן, נשק שהיום מופנה כלפי מי שנוח לך להשתיק, רק שמחר הוא יכול להיות מופנה כלפיך.

ו. השתקה יוצאת מנקודת הנחה – שהציבור טיפש ולא מסוגל להבין דברים לבד. אני לא בטוח שהתיאוריה הזו נכונה אבל גם בהנחה שהיא נכונה. היא מוותרת על ההכרח לדחוף את הציבור להשכיל ולהתבונן.
יש ועוד.

אני מכיר לא מעט עיתונאים שמדברים שטויות ומייצרים שקרים ומניפולציות שמסכנות חיי אדם. בכל נושא שרק תשימו עליו אצבע - אוסלו, גוש קטיף, קורונה (אורלי וגיא? פרופסור לס? אברמוביץ) ועוד.
לא מכיר מישהו שפועל להסיר אותם מהרשת.

יש מי שאומר שהמתנחלים מניפולטורים שמסכנים חיי אדם. את החיים שלהם, של הילדים שלהם, של חיילי צה"ל, של ערבים ועוד. היום זו השתקה של הרב אשרוב/אורלי וגיא, מחר זו השתקה של דברים שמישהו אחר מאמין בהם.