AstraZeneca
AstraZenecaiStock

ניסוי ראשוני שעשתה קבוצת מדענים מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, מגלה כי החיסונים של יצרנית התרופות האירופאית 'אסטרהזניקה', מקנים למחוסנים עשרה אחוזי חסינות בלבד אל מול המוטציה הדרום אפריקאית של הנגיף.

זאת, בשונה מהמוטציה הבריטית ומהגרסה המקורית של הנגיף, שכלפיהם החיסון של 'אסטרהזניקה' יעיל בהחלט.

הדיווח מנחית מכה כואבת על מדינות האיחוד האירופי שממתינות בכיליון עיניים לחיסוני 'אסטרהזניקה', וכעת מגלות בתדהמה שהחיסון ככל הנראה אינו יעיל מספיק כלפי המוטציה ההולכת ומתפשטת ברחבי העולם.

כאמור מדובר בניסוי ראשוני שנבדק על קבוצת ביקורת קטנה יחסית, ולכן התוצאות לא נחשבות לרשמיות, אבל סביר להניח שבחברת 'אסטרהזניקה', עובדים במרץ בנסיון לבצע את ההתאמות הנדרשות כדי לשפר את מידת היעילות של החיסון מתוצרתה.

באותו ניסוי נבדקה גם היעילות של החיסונים של חברת 'ג'ונסון אנד ג'וסון', וכן של חברת 'נובה־ווקס' אל מול הנגיף הדרום אפריקאי, ושניהם נמצאו יעילים בשיעור של 60 אחוזים, נתון טוב בהרבה לעומת זה של 'אסטרהזניקה', אבל עדיין רחוק מלהקנות למתחסנים תחושת בטחון שתאפשר להם לחזור לחיי שגרה ללא חשש מפני הנגיף.

ניסוי נפרד שנעשה בחיסונים של 'פייזר' כך לפי הדיווחים, מעלה כי החיסון שומר על 81 אחוז מהיעילות המקורית שלו, אל מול המוטציה הדרום אפריקאית. נזכיר כי היעילות של החיסון מול הנגיף המקורי נעה בין 95 ל־98 אחוז.