"ההיסטוריה תזכור לטובה את ממשל טראמפ, למרות הסיומת הסוערת", כך מעריך שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן.

"אני חושב שאנשים מתמקדים כרגע באירועי השבועות האחרונים של הקדנציה. בסופו של דבר, עם הזמן העניינים יירגעו ואנשים יסתכלו על ממשל טראמפ בפרספקטיבה של מה שהשיג בארבע השנים האחרונות", הוסיף.

"השארנו את העולם מקום טוב יותר ואת אמריקה חזקה יותר. אני חושב שהכלכלה האמריקאית נמצאת במצב טוב וגם היכולת להתמודד עם הקורונה היתה טובה", מציין פרידמן.

הוא לא מהסס להדגיש שהממשל היה פרו ישראלי באופן מובהק. "ההשקפה שלנו הייתה שונה במהותה מקודמינו. בחרנו בישראל והלכנו באופן ברור ובלי להתנצל עם בעלת הברית הקרובה ביותר באזור שהיא מדינת ישראל. על הבסיס הזה בנו בריתות והסכמי שלום. התוצאות מדברות בעד עצמן. הבאנו שלום עם חמש מדינות מוסלמיות בתוך חודשים אחדים".

לשאלה האם על ישראל להיות מודאגת משינוי ביחסים עם ארה"ב בשנים הקרובות עונה פרידמן, "יש מעט מקום לדאגה. אינני מעוניין לתקוף את ממשל ביידן בלי שצעדים של ממש נעשו. הלוואי ואנחנו היינו נתקלים ביחס כזה מהצד השני, כי הותקפנו מיום הראשון על בסיס דיבורים ולא על בסיס מעשים. אחכה ואראה מה יעשה הממשל ואז אחליט אם יש צורך בביקורת".

"אנחנו בכל זאת מודאגים משום שצוות מדיניות החוץ של ביידן דומה מאוד לזה של אובמה ועולה חשש שגם המדיניות שתופעל בשטח תהיה דומה".

פרידמן חשוב שההחלטה האמריקנית לחזור ולהצטרף למועצת זכויות האדם של האו"ם גרועה. "את המועצה מנהיגות מדינות לא דמוקרטיות והמדינה היחידה שעומדת שם על הפרק זו ישראל. זו פארסה של צביעות שאינה ניתנת לתיקון".

השגריר לשעבר אופטימי לגבי היחסים גם בממשל הנוכחי. "אמריקה היא בעלת ברית קריטית לישראל. האמריקאים בכלל ורוב האנשים בממשל מכירים בחשיבותה של ישראל כבת ברית - זה לא עניין חד צדדי. אין בינינו באמת הבדלים אסטרטגיים אלא מחלוקת טקטית ואני אופטימי שהכל יסתדר".

פרידמן נשאל מדוע הריבונות לא יצאה אל הפועל, למרות שיח אמריקני סביב הנשוא. "הנשיא דיבר על החשיבות של ועדת מיפוי שתסיים את עבודתה. זה לא פשוט לעבור ממפה רעיונית הכלולה בעיתונים למפה אחרת שבודקת לעומק את תוצאות הכרת הריבונות. זה לקח זמן אבל אני חושב שהיינו באותו כיוון".

"למה זה לא קרה? כי ההזדמנות לנורמליזציה עם האמירויות נתפסה בעיני ארצות הברית, ואני מקווה שגם אצל רוב האנשים בישראל, כחד פעמית ואנחנו יכולים להראות שזה הצדיק את עצמו. היינו ברורים מהיום הראשון - הריבונות הושעתה באופן זמני - ולא בוטלה על ידינו".

בימים אלה הוא שוקד על כתיבת ספר שמטרתו "להבין מאיפה נבעה התמיכה של ממשל טראמפ בישראל".

"ברור שזה עניין שהוא חלק מטובתה, ביטחונה ושגשוגה של אמריקה אבל זה עמוק יותר ונובע מהערכים המשותפים ליהודים ונוצרים. זה מסר שניסינו להעביר, וכעת כשאני מחוץ לממשל, אני יכול להיות יותר גלוי לב לגבי זה", הוא מסכם.