דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

בארה"ב יצא לדרך בסנאט האמריקאי משפט ההדחה השני של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

הדיון הראשון בבקשת ההדחה של טראמפ אמור לקחת כארבע שעות ולהימשך בימים הקרובים.

עורך דינו היהודי של טראמפ, דיוויד שון, הודיע כי אם משפט ההדחה ייכנס אל תוך השבת הוא מבקש לדחות את המשך הדיונים ליום ראשון, מאחר והוא שומר מצוות, אולם מאוחר יותר הודיע כי הוא מבטל את בקשתו וכי חברים אחרים בצוות ההגנה של טראמפ ימשיכו להגן עליו במהלך השבת.

הדיון נפתח בנאום של חבר הסנאט הדמוקרט ג'יימי רסקין, שהוביל את הליך ההדחה, שטען כי "התביעה הדמוקרטית נשענת על עובדות קרות ומוצקות" והזהיר כי "האירועים שראינו ב-6 בינואר יהפכו להיות העתיד של ארה"ב אם טראמפ לא ייענש על תפקידו במהומות".

לאחר מכן הוא הציג סרטון וידאו של המהומות האלימות והפריצה לבניין הקפיטול על רקע דברים של הנשיא טראמפ. "אם אלו לא עבירות שאמורות להוביל להדחה, אז אין דבר כזה הדחה", אמר רסקין על רקע הסרטון של המהומות האלימות.

הוא גם דחה את הטענות כי מדובר בהליך לא חוקי מאחר וטראמפ כבר עזב את תפקידו כנשיא. לאחר מכן הצביעו חברי הסנאט על לוח הזמנים של ההדחה, כאשר 56 חברי סנאט תמכו בהצעה מול 44 שהתנגדו.

מאוחר יותר עלה עורך דינו של טראמפ, ברוס קסטור, לנאום ההגנה הראשון על הנשיא לשעבר. "אם טראמפ יורשע, ייפתחו השערים לשטפון של בקשות הדחה. המטוטלת הפוליטית תשתנה יום אחד, החדר הזה והחדר האחר ישתנו יום אחד, והדחות פוליטיות יהפכו לנחלת הכלל", הזהיר קסטור.

הוא טען כי הסיבה האמיתית להליך ההדחה היא החשש של הדמוקרטים להתמודד בעתיד מותל טראמפ בבחירות לנשיאות. "אנו כאן רק כי הרוב בסנאט אינו רוצה להתמודד מול דונלד טראמפ כיריב פוליטי בעתיד. זו הסיבה האמיתית. אנו מצפים מחברי הסנאט לא להגיב לרצון הפופוליסטי ולרגשות, אלא לעשות את מה שנכון".

לאחר מכן עלה עורך דינו היהודי של טראמפ, דיוויד שון, שטען כי המשפט אינו חוקתי ו"הכי שגוי שיכול להיות".

לדבריו, "הרגש שלי הוא בכנות לרצות לבכות על מה שאני מאמין שההליכים האלה יעשו לחוקה הגדולה שלנו שנמשכת לאורך ההיסטוריה, ולעם האמריקאי משני צידי הפער הגדול שמאפיין כעת את האומה שלנו".

גם הוא טען כי מדובר בחשש של הדמוקרטים מפני התמודדות מול הנשיא טראמפ בעתיד. "המשפט הוא הזדמנות לפוליטיקאים מפלגתיים להוציא את דונלד טראמפ מהמסגרת הפוליטית האמריקאית ולשלול את זכויותיהם של מיליוני האנשים שהצביעו עבורו".

הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן, אגב, הצטלם ליד סגניתו קמלה האריס בבית הלבן וטען, "אני עסוק מדי מכדי לצפות בהליך ההדחה".