70% ממורי החמ"ד: להמשיך בלמידה מרחוק גם לאחר המגיפה

90% מהמורים העידו שהיקף עבודתם גדל בתקופת הקורונה לאור הלמידה מרחוק.

אורלי הררי - ערוץ 7 , כ"ח בשבט תשפ"א

70% ממורי החמ"ד: להמשיך בלמידה מרחוק גם לאחר המגיפה-ערוץ 7
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

במסגרת כנס הוקרה והערכה למורי החמ"ד שנערך אתמול (ג') בשיתוף מכללת הרצוג, החמ"ד, לב לדעת ועמותת יסודות, התבקשו המורים המשתתפים לדווח על ניסיונם במהלך הלימוד מרחוק וכן על דעתם ומסקנותיהם בנושא.

32% מהמורים תמכו במידה רבה בשימוש בכלי הלמידה מרחוק גם בהמשך ועוד 38% סבורים כי כדאי להמשיך וללמד מרחוק באופן חלקי.

מהתשובות עולה כי על אף תחושת הריחוק הנוצרת בעולם הלמידה מרחוק, בטווח הארוך ישנה כאן גם הזדמנות שעשויה להתאים לתכנית הלימודים העתידית, כאשר מתכננים את תכנית הלימודים בשלט רחוק באופן משולב עם זה הכיתתי.

נתונים אלו מפתיעים מאוד לאור העובדה ש-90% מהמורים העידו שהיקף עבודתם גדל בתקופת הקורונה לאור הלמידה מרחוק.

בשיאו של הכנס השתתפו מ-2,750 מורים של החמ"ד. את הכנס יזמה מכללת הרצוג בשיתוף החמ"ד, מתוך רצון להוקיר ולהכיר תודה לכל המורים וצוותי החינוך העובדים סביב השעון בכדי להתמודד עם מציאות הקורונה ועושים זאת באופן המעורר השתאות.

במהלך הכנס השתתפו 37 מרצים שהתחלקו למסלולי תוכן המתייחסים לצרכים החינוכיים שנבחנו בידי מרצי החינוך המובילים במכללה כנושאי הליבה בעידן הזה: למידה היברידית- לכתחילה; חינוך ערכי, תורני וחברתי במציאות של למידה מרחוק; שלושה שותפים בתלמיד: משפחה-קהילה- בית ספר; אתגרי הערכה בעולם משתנה; טיפוח מיומנויות חברתיות רגשיות (SEL); ניהול על יסודי ביום שאחרי הקורונה.

בין הפאנלים השונים בכנס היו דיונים פתוחים לשאלות מהקהל, סדנאות מעשיות והרצאות של מיטב החוקרים והמרצים בתחום החינוך. הכנס ננעל במופע הוקרה למורים ולבני משפחותיהם של יונתן רזאל שאירח את עקיבא, במהלכו השתתפו למעלה מ-3,000 איש.

עוד נשאלו המורים במהלך הכנס, האם הם חשו כי נעשה שינוי במעמד המורה במהלך הקורונה, שם השיבו 51% מהמורים כי הם חשו שינוי לטובה במעמדם, בעוד ש-25% חשו שאין כל שינוי והיתר ציינו כי הם חשים שינוי לרעה במעמדם.

הרב פרופ' יהודה ברנדס, ראש מכללת הרצוג, סיכם: "מכללת הרצוג בשיתוף עם מינהל החמ"ד קיימו כנס הוקרה, למידה ועידוד לסגלי החינוך, בסיומה של שנת קורונה מאתגרת ומפרכת. אין מילים מספיקות כדי להעריך את האתגרים שעמם התמודדו המורים בתקופה הזאת. ושעדיין עומדים לפניהם. חשבנו שראוי להביע את הערכתנו והוקרתנו לפעלם, ועם זה גם לסכם, להפיק לקחים ולהתכונן להמשך, לימים שאחרי הקורונה. מהם הדברים הטובים שנרצה לאמץ ולקדם בעזרתם את החינוך וההוראה, ואת מה נעדיף להשאיר מאחור".

שושנה נגר, מ"מ ראש מינהל החמ"ד, סיפרה: ''בכנס זכינו להאיר את מעשי המופת, את מקצועיותכם, שליחותכם וכוחותיכם הגדולים של אנשי החינוך בחמ"ד. מערכת החינוך עברה ועוברת שינוי משמעותי, האילוץ של תקופת הקורונה הפך לחגיגה של הזדמנויות ופריצות דרך חינוכיות. בהשראת הכנס יצאנו בקריאה לאסוף 'המתנות', הדברים המעולים שהתרחשו בשדה החינוך ולהפוך אותם לתורה סדורה, לעקרונות מנחים של בתי החינוך שלנו הרואים עתיד וחושבים עתיד''.