אחינעם סויסה
אחינעם סויסהצילום: באדיבות המצולמת

יותר מחודש וחצי לבחירות, וכבר ברור מי שהולך להכריע את את הבחירות הנוכחיות הוא הציבור הדתי לאומי ונבחריו.

עם כל הכבוד לציבור הערבי, מנדט או שניים נוספים לליכוד לא יכריעו את הבחירות הקרובות. אבל צלילה של סמוטריץ' מתחת לאחוז החסימה ומס' דו ספרתי של מנדטים אצל בנט דווקא כן.

האדם שממשלתו העתידית תלויה בקולותיהם של הציונות הדתית יותר מכל אחד אחר הוא בנימין נתניהו. ודווקא בגלל זה לראשונה זה יותר מעשור נתניהו ממש לא הולך לנסות "לשתות" את הקולות של בצלאל סמוטריץ'.

לא רק בגלל ההבטחה שנתן לו בעניין הזה, אלא בגלל החשש שלא יעברו את אחוז החסימה. אחרי שלוש מערכות בהן תנועת הליכוד קיבלה מס' מנדטים גבוה ביותר אבל עדיין לא הצליחה להרכיב את ממשלת חלומותיה נתניהו מבין סוף סוף את חשיבותו של הגוש.

בדיוק בגלל זה הוא השקיע מאמצים מטורפים כדי ליצור מפלגה שתייצג את הציונות הדתית ללא נפתלי בנט. הוא היה בטוח הניצחון של חגית משה בבית היהודי והשריון של אופיר סופר יספיקו ושסכנת אחוז החסימה תעשה את שלה. אבל הוא טעה והותיר את רשימתו של הציבור הציוני דתי רחוק מעמדותיה ומנציגיה וקרוב לאחוז החסימה.

אם כך, מאין תביא רשימת הציונות הדתית את הקולות הדרושים לה כדי לעבור את אחוז החסימה בבטחה? מהציבור החרדי, בעיקר מציבור המצביעים של יהדות התורה. שם המאבקים הפנימיים וההתנהלות לאורך משבר הקורונה הרחיקו לא מעט חרדים מתונים יותר שרואים עצמם מצביעים לרשימה חרדלית שכזו. גם האמירות שמטילות ספק ביעילות המשך הברית אם נתניהו בחדרי חדריהם של מנהיגי יהדות התורה ואף מחוצה להן מדרבנו את נתניהו לתת תמיכה מאחורי הקלעים במהלך שכזה.

נתניהו אולי לא ידפיס שלטי ליכוד שקוראים לציבור הדתי לאומי להצביע למפלגתו של בצלאל סמוטריץ, אבל מלבד כך הוא יעשה את הכל כדי להבטיח את כך שמפלגת "הציונות הדתית" תעבור את אחוז החסימה.

אצל נפתלי בנט הסכנה של נתניהו שונה לגמרי. שם סכנת אחוז החסימה לא קיימת. מצבו הפוליטי של נפתלי בנט הם אלו שיכריעו. לא סתם משאיר נפתלי בנט את עתידו הקואליציוני לוט בערפל. יש לכך שתי סיבות. הראשונה, כלשון המאזניים של כל אחד מהגושים נפתלי בנט יוכל לדרוש לא מעט תיקים בכירים ואפילו רוטציה לראשות ממשלה ללא צורך בכוח פוליטי מופרז.

אם נפתלי בנט יקבל את מס' המנדטים שהסקרים נותנים לו כעת וישכיל לנהל את המשא ומתן הפוליטי בצורה נכונה הוא יכול לגרום לכל אחד מהצדדים שיחפצו בו לחוש שממש עוד רגע הוא הולך לתת את קולו לממשלה עם הגוש הנגדי לו בכך להציב תנאי, או שהוא יקים ממשלה עם הגוש הנגדי או שהוא היה זה שירכיב את הממשלה.

הסיבה השנייה היא הדילמה בה הוא מותיר את יריביו הפוליטיים. גם סער ולפיד וגם נתניהו יודעים שבלעדיו אין להם שום סיכוי להרכיב ממשלה ולכן הם לא מעוניינים לגרום לו לאבד מנדטים במחיר של הגדלת כוחו הפוליטי של הגוש הנגדי. נתניהו מעוניין להעביר את מצביעי ימינה אליו או אל סמוטריץ אבל ממש לא לגרום להם לעבור לסער או לפיד מה שמשאיר את בנט עם מרחב תמרון רחב יחסית ואם ואת הקמפיינים של יריביו פחות תוקפניים כלפיו.

זו הפעם הראשונה שהציונות הדתית מתפצלת לשתי מפלגות שונות שמכוונות לשני כיוונים שונים לחלוטין. האם המאבק המתחולל במדינת ישראל בין תומכי נתניהו המושבעים לבין שונאיו חילחל גם אליה? האם גם היא הולכת להיקרע, לאבד כל רסן אחד כלפי השני ואת הערכים והאידיאולוגיה שלה בשם שמירה או החלפת ההנהגה? כולי תקוות שלא.

אחינעם סויסה היא תלמידת אולפנה המתגוררת בשובה שבעוטף עזה