אבינועם הרש
אבינועם הרשעצמי

הורה יקר, האם אתה באמת מודע לאן הילד שלך גולש ובאיזה משחקים הוא משחק?

השבוע חל שבוע מוגנות ברשת וזה בדיוק הזמן לשאול אתכם הורים יקרים: כמה אתם באמת מודעים להרגלי הצריכה של הילדים שלכם? כמה אתם מכירים את התוכניות ובעיקר את משחקי המחשב שהילדים שלכם צורכים?

זכור לי במיוחד מקרה שבו שמתי לב שאחד מהתלמידים שלי בהפסקה לא מפסיק לשחק במשחק הפופולרי (היום יש כבר משחקים מתקדמים יותר) 'פורטנייט'. באספת הורים שאלתי את אמא שלו האם היא מודעת להשלכות ולהשפעות של המשחק הזה כאשר אנחנו מדברים על תלמיד בכיתה ו'.

האם ענתה לי את המילים המקסימות: "אני סומכת עליו". כעבור חודש (והיה לי כבר מקרה דומה עם אמא אחרת) היא התקשרה אליי ואמרה לי בטלפון שהיא קיבלה חיוב מוזר על סכום של 2400 שקל. לאחר שלא הבינה באשראי על מה מקור הסכום, היא ביררה ונאמר לה שמדובר במשחקי משחק שהילד היקר שלה תרתי משמע הוציא.

הפניתי אותה למאמר שהתפרסם בו נכתב: "בני נוער בישראל הוציאו כ-80 מיליון שקל על רכישת חפצים וירטואליים, חליפות וריקודים למשחק החברתי המגה-פופולרי "פורטנייט". כך עולה מסקר שערכה חברת בזק בעזרת מכון המחקר TNS בקרב בני 12 עד 17 המשחקים בפורטנייט, ומסקר שנערך בקרב הורים לשחקנים.

המשחק בבסיסו מוצע בחינם, אך היצרנית, חברת "אפיק", עושה רווחים עצומים מהתוספים המוצעים לשחקנים: בגדים, מצנחים, תיקים, כלי נשק ועוד. כמעט שליש משחקני פורטנייט בארץ הוציאו כסף על המשחק, בסכום ממוצע של 357 שקל.
עוד מתברר מהסקרים כי מספר השחקנים בארץ עולה על 800 אלף. 43% מבני הנוער המשחקים בפורטנייט מעידים שהם "מכורים".

כמחצית שיחקו בו בממוצע 5.2 שעות ביום, מדי יום, בחופש הגדול, ושיעור דומה ויתרו על פעילויות קיץ (ים, בריכה, סרט קולנוע) כדי להישאר בבית ולשחק במשחק. 42% מהנשאלים דיווחו כי הם משחקים בפורטנייט לפחות שעה אחת בשעות הלילה (בין חצות ל-8 בבוקר). באופן מפתיע, 72% טוענים אפילו שלמדו לרקוד בזכות הריקודים המשולבים במשחק".
*

בואו נדבר תכלס: כיום ההורים פשוט 'טובעים' בים המדיה שמציף את ילדיהם. הילדים גולשים בסמראטפונים, כשהם מגיעים לבית הם משחקים במחשב ושנמאס להם מכל זה הם מתחילים לצפות בטלוויזיה ומזפזפים בשלט. ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אתה צריך להיות פרופסור לתקשורת בכדי לדעת להשתלט בעצמך על כלל המדיה המטורפת הזו. בכדי לעשות סדר בעניין, כדאי לכם בתור התחלה ללכת ולהיכנס לאתר של 'לוקחים אחריות': עמותה ללא מטרות רווח כאשר גולת הכותרת מאפשרת לכם לבחור בפתרונות טכנולוגים מעשיים שיתנו לכם כלים אופרטיבים שיעזרו לכם לנטר את צריכה המדיה של הילדים שלכם.

מעבר לכך מומלץ ביותר ולו פעם אחת לשבת עם הילדים ולראות גם אם באופן חלקי באלו תכנים הם צופים. זו גם ההזדמנות שלנו לתרגל קצת עם הילדים צפייה ביקורתית ולהבין עד כמה הם לוקחים את המסרים המועברים להם מהמדיה ככזה ראה וקדש וכמה נשאר להם מקום להפעלת שיקול דעת.

והכי חשוב: בתחום המוגנות ברשת הכלל הוא: אין דבר כזה 'נו ניוז גוד ניוז'.

כמו לבה שרותחת אבל מבעבעת בשקט מתחת לפני השטח, נקודת ההנחה שלנו צריכה להיות שאין באמת 'שקט תעשייתי'. הילדים צורכים את המדיה. כל הזמן. זו רק הערנות שלנו שתוכל להעניק לנו איזו מידה של שליטה למה באמת נכנס להם למוח ולנשמה.