בית המשפט העליון
בית המשפט העליוןצילום: Yossi Zamir/POOL

ארגון חותם משיק פעילות הסברה בשם "מדברים על הנושאים החשובים באמת", הקורא לציבור לשים בצד את היריבות האישית שאותה מרבים להדגיש בחלק מאמצעי התקשורת, ולהתמקד בסוגיות המהות העומדות להכרעה.

כחלק מפעילות זו, ולקראת פרשת משפטים, מפרסם ארגון חותם דו"ח המסכם את הפגיעות המרכזיות במדינת ישראל כמדינה יהודית שנעשו לטענת הארגון במסגרת בג"ץ בשנים האחרונות.

לדו"ח המלא לחץ כאן

בחותם סבורים כי הפגיעה של בג"צ בצד הלאומי של המדינה במובן של פגיעה בהתיישבות, בנושאים ביטחוניים ועוד, מוכרת יותר, אך תחום חמור לא פחות, שזוכה למעט תשומת לב, הוא הפגיעה בצביון היהודי של המדינה באמצעות בג"ץ.

המסמך המדובר סוקר שורה ארוכה של נושאים שבהם התערב בג"ץ בשנים האחרות, תוך פגיעה בערכים היהודיים: פגיעה במוסד המשפחה, פגיעה במעמד השבת במדינה, החדרת הרפורמים לכל מערכות המדינה ללא כל התאמה לשיעורם האמיתי בקרב האוכלוסייה, פגיעה בכשרות הממלכתית, רדיפת תלמידי חכמים שאינם מתיישרים עם תפיסת העולם הפרוגרסיבית, ועוד.

דוגמאות קונקרטיות שעולות במסמך, כוללות בין היתר: הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, דבר שאילץ את הרבנות להודיע כי היא תתקשה לשמור על הכשרות בבתי החולים, פגיעה בסמכות בתי הדין לבירור זהות יהודית ולמניעת התבוללות, פתיחת עסקים ומסחר בשבת, כפיית המדינה לממן "רבנים" רפורמים וכפיית המועצות הדתיות להטביל "גרים" רפורמים במקוואות שלהן.

מהמסמך עולה כיצד בהקשר היהודי פוגע האקטיביזם השיפוטי של בג"ץ בסמכותן של מערכות המדינה האחרות, בג"ץ מפרש את חוקי הכנסת באופן המתאים לתפיסות הפרוגרסיביות שלו, ואף פוסל חוקים והחלטות ממשלה. רק בשנים האחרונות בג"ץ פסל את חוק האימוץ וחייב את הכנסת לחוקק חוק חדש שמאפשר פונדקאות ללהט"ב תוך שנה, הורה לאפשר הצגת תעודות כשרות ללא פיקוח הרבנות (ללא המילה כשר) – דבר המנוגד לחוק הכשרות ולתכליתו אף לדעת השופט אליקים רובינשטיין, ופסל את החלטת הממשלה למתן הבטחת הכנסה מוגבלת לאברכים.

בחותם אומרים: "בג"ץ הוציא צו על תנאי למדינת ישראל, המורה לה להתייצב וליתן טעם מדוע לא תתפרק המדינה מכל ערכיה היהודיים, לרבות השמרניים, ותיהפך למדינה פרוגרסיבית, מדינת כל אזרחיה".

עוד הוסיפו בחותם: "לא יתכן מצב שבו קבוצה קטנה של כעשרה אנשים, שופטי בג"ץ, המתמנים בשיטת חבר מביא חבר, קבוצה שאינה נבחרת ע"י העם, תכריע פעם אחר פעם בעקרונות היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

בחותם מקווים כי הדו"ח יסייע בתהליך פקיחת העיניים ביחס לבג"ץ בכלל, וביחס לפעילותו נגד ערכי המדינה היהודית בפרט.

לפרטים נוספים- חותם יהדות על סדר היום