עולם בטוח

בריאיון מיוחד מסבירים ראשי י.ק.ב סוכנויות ביטוח למה בתקופה כזאת יותר מתמיד קריטי לבטח את הדברים החשובים בחיים

יוסף ארנפלד , כ"ט בשבט תשפ"א

עולם בטוח-ערוץ 7
בנצי קפלן, מנכ"ל י.ק.ב סוכנויות ביטוח
צילום: פרטי

לפני כמה חודשים אדם שמתגורר באחת הערים הגדולות באזור המרכז יצא לגיחה קצרה מביתו. למרבה הצער התברר כי גנבים מתוחכמים עקבו אחריו במשך תקופה היות שידעו שהוא מחזיק ברשותו חפצים יקרי ערך. במהלך פרק הזמן שבו נעדר מביתו הם פרצו לבית ורוקנו אותו מכל החפצים יקרי הערך, כולל לא מעט תכשיטים, כך שהנזק הכולל הסתכם במאות אלפי שקלים.

לצד ההתחייבות שלהם למקרי גניבה או נזק, חברות הביטוח מבקשות הגנות. כך למשל מי שמבקש לבטח תכשיטים מעל סכום מסוים, חברת הביטוח דורשת התקנת כספת ואחסנת התכשיטים בתוכה או הפעלת אזעקה. מי שרוצה לבטח רכב מתבקש להתקין איתוראן, מה שמקטין את הסיכוי של חברת הביטוח להגיע למצב שבו תצטרך לפצות את המבוטח בגין הגניבה.

"למבוטחים אצלנו יש יתרון מובהק בכך שהם מבוטחים באמצעות פירמה גדולה, חזקה וותיקה. יש יתרון מובהק לגודל", מגלה אורי דינר, סמנכ"ל חברת י.ק.ב סוכנויות ביטוח. במקרה דנן, הוא מספר, "נוצרה מחלוקת גדולה כאשר חברת הביטוח טענה שאין זכאות לתשלום על פי תנאי הפוליסה. זו דוגמה קלאסית למקרה אחד מני רבים שבו נוכחות, התערבות וייצוג של המבוטח באמצעותנו עשים את כל ההבדל. הוא קיבל את מלוא הפיצוי עד האגורה האחרונה. התפקיד של סוכן ביטוח בשלב הזה הוא לייצג את הלקוח מול חברת הביטוח. אנחנו בצד של הלקוח, מייצגים אותו ונלחמים בשבילו".

גם בתחום של ביטוחי חיים, י.ק.ב מטפלים במקרים מצערים חדשות לבקרים. "אלו דברים שקורים כל הזמן. אדם שנהרג בתאונת דרכים ופתאום צריך לדאוג לקצבת שארים לאלמנה וליתומים, כאשר לא לגמרי ברור מה מגיע ומה לא. במקרים כאלה חייבים איש מקצוע רציני שייקח פיקוד. כשזה מגיע, כל הציניות יורדת והלחץ עולה וצריך לטפל מהר. חיים של משפחות שלמות תלויים בזה. אם אלמנה ויתומים יקבלו קצבת שארים ומה יהיה גודל הפנסיה – יש לזה משמעות גדולה".

"כאשר חברת הביטוח משלמת את התביעה שלה זה יוצא מהכיס שלה ולכן ברור שיש לה אינטרס. אם המקרה הוא שחור או לבן – סוכן הביטוח, טוב ככל שיהיה, פחות יכול לעזור. אבל בביטוח יש המון אפור. אדם יצא לרגע מהרכב שלו, לא דומם את המנוע, עמד רגע ליד הרכב כדי לדבר עם מישהו, נכנס גנב לרכב וברח איתו. זאת גניבה או לא?"

חמישים שנות ביטוח

י.ק.ב ביטוח, מסוכנויות הביטוח הגדולות והוותיקות בישראל, נוסדה בשנת 1972. לי.ק.ב. שני סניפים, בירושלים ובפתח תקווה, והיא מעסיקה יותר מ־40 עובדים במחלקות השונות. בכל אחד מהסניפים יש מחלקת תביעות מקצועית, מחלקת ביטוחים פרטיים ומחלקת ביטוחים עסקיים העומדות לרשות הלקוחות הרבים. מדובר בסוכנות ביטוח כוללת אשר מספקת לכל לקוח את כל השירותים שהוא נזקק להם בכל מעגלי החיים, והכול תחת קורת גג אחת. י.ק.ב פעילה בכל ענפי הביטוח השונים: ביטוח רכוש, חבויות, ביטוחים הנדסיים, מחלקה מיוחדת לביטוח נסיעות לחו"ל וכן מחלקות העוסקות בכל ענפי ביטוח החיים: ביטוחי פרט וסיכונים, חיסכון ארוך טווח, מוצרים פיננסיים שונים וכן מסלול מיוחד להכנה לפרישה.

בי.ק.ב סוכנויות ביטוח מטפלים בלקוחות פרטיים, עסקיים וציבוריים במידה שווה של תשומת לב ומקצועיות. לצד לקוחות פרטיים רבים, עשרות אלפי לקוחות, יש גם עשרות רשויות – ביניהן ערים, ומאות בתי כנסת המהווים את תיק בתי הכנסת הגדול ביותר במדינת ישראל.

י.ק.ב סוכנויות ביטוח מלווים את הלקוחות בכל מעגלי החיים ונמצאים איתם בנקודות הציון ובצומתי ההכרעה: החל מתוכניות חיסכון וטיפול פיננסי, דרך הגנה על רכוש המשפחה, כיסוי מתאים בנסיעות לחו"ל, דאגה לעסק ולמשרד, שלל הגנות לכל המשפחה, ועד להכנה לפרישה, תשלום פנסיית הזקנה ותמיכה בסיעוד בשעת הצורך.

מנכ"ל ומייסד סוכנות הביטוח הוא בן ציון קפלן, שנמצא בענף הביטוח משנת 1971, אליו חבר אבי יעקובוביץ’, אשר נמצא בענף משנת 1981. לפני כ־11 שנים הצטרף לסוכנות אורי דינר המשמש כסמנכ"ל. "י.ק.ב ביטוח מלווה את יהודה ושומרון מיום הקמתה", מגלה קפלן. "במשך שנים רבות הייתי פעיל בגוש אמונים. אנחנו מבטחים הרבה רשויות ביהודה ושומרון - הר חברון, אפרת, גוש עציון, מטה בנימין וכן את תנועת ההתיישבות אמנה וחברת בנייני בר אמנה".

קפלן עצמו התגורר בקריית ארבע במשך כמה שנים ועמד בקשר חם עם ראשי ההתיישבות הרב משה לוינגר וחנן פורת. קפלן אף סייע ברכישת אוניית 'ארץ הצבי' ששימשה את ערוץ 7 במשך שנים רבות יחד עם יואל צור וכצל'ה. "הדגש שלנו שאנחנו מלווים את כל מה שקשור ליהודה ושומרון, גם בדברים שהם לא ביזנס".

אורי דינר, סמנכ"ל י.ק.ב סוכנויות ביטוח
צילום: פרטי

אורי דינר גר בעפרה ומעיד כי רבות מהמשפחות ביישוב מבוטחות בי.ק.ב. "גם לפני שהתחלתי לעבוד בי.ק.ב", הוא מדגיש, "זאת ברירת המחדל של התושבים וזה דבר חשוב. אם לאדם חלילה נשרף הבית, מישהו צריך לנהל את האירוע. אלו דברים שקורים. אדם פתאום צריך השתלה, מישהו צריך לדעת לנהל את האירוע ולטפל בזה. בגלל שזה נוגע לאנשים בנקודות מאוד רגישות בחיים שלהם, הם לא משתמשים בו בחיי היומיום, אלא דווקא כשיש אירוע כזה או אחר – אז כשזה קורה, זה נחרט אצל אנשים".

"בעפרה לדוגמה התקבלה החלטה במזכירות, כבר לפני כ־20 שנה, שכל חברי היישוב יהיו מבוטחים בפוליסה קולקטיבית הכוללת כיסויים לניתוחים, השתלות, תרופות מחוץ לסל וכן בפוליסה למקרה מוות, כך שתושב שנקלע לא עלינו למקרה ביטוחי שכזה לא ייפול לעול כלכלי על הקהילה כולה. אני חושב שאין דוגמה יפה מזו לערבות קהילתית כלכלית, למודעות ולאחריות. הפוליסה הזאת הוכיחה את נחיצותה לא פעם ולא פעמיים לאורך השנים".

"אנחנו מותג ומוניטין בכל האזור. השם י.ק.ב 50 שנה בכל יהודה, שומרון ובנימין – זה מותג", מוסיף דינר. "נסענו לפגוש מבוטחים ביהודה ושומרון, גם בעיצומה של האינתיפאדות הרצחניות, כשמי שנסע לא ידע איך הוא יחזור. כשמועצת יש"ע רק הוקמה, אי אז בשנות השבעים - הפגישות שלה התקיימו במשרדים שלנו. גם אם זה כולל פגישות עם שרים, כצל'ה, חנן פורת ואישי ציבור נוספים".

הכי מזוהים עם המגזר

כפי שכבר הספקתם להתרשם, י.ק.ב הייתה דומיננטית בהקמת נקודות התיישבות רבות בבנימין, בגוש עציון ובשומרון. "אנחנו סוכנות הביטוח שהכי מזוהה עם המגזר", קובע דינר. לצד זאת הוא מדגיש כי מבוטחי החברה פרוסים בכל רחבי הארץ ומטפלת בכלל האוכלוסייה. "אנחנו רואים את עצמנו כשכבת המגן של האזרח הפשוט, בעלי עסקים, כמו גם רשויות מקומיות. הסלוגן שלנו הוא 'תן לנו לשמור עליך'. כך גם במקרים של בתי הכנסת שנשרפים או מוצפים פתאום במים, או אתרי בניה – שכידוע, תאונות עבודה באתרים אלו לא חסרות – בכל המקרים הללו מדובר בנזקים של מיליונים. אין יום שאנחנו לא מטפלים במקרים כאלה. ברגע שאנחנו נמצאים בחזית, מבחינתנו זאת שליחות. כשלאדם קורה משהו ואין לו והוא עומד בפני שוקת שבורה, כל החסכונות של החיים שלו עלולים לרדת לטמיון".

הקורונה משפיעה גם על שוק הביטוחים?

"מבחינת העיסוק שלנו היא פחות משפיעה", מציין דינר. "היא כן משפיעה בצד הלקוחות. ברגע שאדם נמצא במצב כלכלי בעייתי, הוא מחפש איפה הוא יכול לקצץ בהוצאות ונושא הביטוח לא פעם זוכה להקטנת תקציב. הטענה המקצועית שלנו היא בדיוק הפוכה. אם המצב הכלכלי של אדם הוא פחות טוב, דווקא אז הוא צריך ביטוח, יותר מתמיד".

דינר מסביר כי אדם שמשופע באמצעים כלכליים, אם יגנבו לו את הרכב ששווה 60 אלף שקלים, אזי לא מדובר בקטסטרופה. הוא יקנה רכב חדש. "לעומת זאת, למי שאין אגורה וגנבו לו רכב ששווה 60 אלף שקלים, הוא צריך את זה באופן קיומי, כי אין לו איך לנסוע לעבודה. כך גם לגבי ביטוח חיים. אדם שהלך לעולמו ויש לו בבנק עשרה מיליון שקלים, בפן הכלכלי המשפחה כנראה תסתדר. אבל אם המשפחה חיה מהמשכורת שלו, מהיד לפה – קריטי שיהיה לו ביטוח חיים, כדי שאם יום אחד הוא ילך לעולמו בטרם עת יהיה להם ממה לחיות. בהיבט הזה, כל העניין הזה של ניהול וכלכלת המשפחה מאוד מתכתב עם תחום הביטוח. כך בונים גידור כלכלי למשפחה".

לדבריו, בתור מי שמשפיעה על ההיבט הכלכלי בכל תא משפחתי, באופן טבעי הקורונה מתכתבת עם תחום הביטוח. "בתקופה הזאת רף החרדה של האנשים עולה. מחלות ומקרי מוות פתאום נהיים הרבה יותר מוחשיים. זה גורם ללא מעט אנשים לרצות הרבה יותר להתגונן. פתאום הם מבינים שזה לא תיאוריה והדברים עלולים לקרות חלילה וחשוב להם להיות מוגנים כמו שצריך, גם בנושא של ביטוחי בריאות וגם בנושא ביטוחים למקרה של מוות. יש כל מיני כתבי שירות שאנחנו משווקים, אם אדם רוצה להיות זכאי לקבל בדיקת MRI או כל מיני בדיקות מיוחדות ואין לו ביטוח פרטי, הוא יכול לחכות חודשים. אם הוא מבוטח אצלנו, אנחנו מציעים לו במסגרת בנייה משותפת של תיק ההגנות המשפחתי להיות מוגן גם בתחום הזה ולהבטיח לו שבכל רגע נתון, אם הוא יצטרך את הבדיקות – הוא יקבל את הבדיקה תוך כמה שעות, בהתחייבות של חברת הביטוח ושלנו".

עניין נוסף שהקורונה גרמה לו הוא שאנשים הבינו שצריך לחסוך ליום פקודה. "כיום יש אלטרנטיבות מצוינות לפיקדונות הבנקאיים. אם בעבר אנשים היו חוסכים בבנק ב'דן חסכן' או בפק"מ כזה או אחר, היום יותר ויותר אנשים מבינים שכדאי להם לדבר איתנו ולקבל חלופות עדיפות בהרבה, מכל המינים והסוגים. אנחנו מנהלים להרבה מאוד אנשים את החסכונות ומטפלים ביותר ממאות מיליונים. חיסכון יכול להיות בסכום חד־פעמי שאדם יפקיד באמצעותנו ליום פקודה. ישנם כאלה שפותחים אצלנו הרבה קופות שוטפות. אנשים פותחים תוכניות חיסכון על שם הילדים ועושים זאת באמצעותנו. זהו עולם רחב ומקצועי שאנשים נוטים לזלזל בו".

אדם עלול להוציא חצי מהמשכורת רק על ביטוחים.

"בשביל זה הוא צריך לשבת עם איש מקצוע. יחד איתו הם יגדירו את התקציב, מה יותר חשוב, מה פחות חשוב ולרדת לרזולוציות. אין לדבר סוף. זה עניין של אופי ומנטליות אם הוא אוהב סיכון או לא. לכל משפחה סדרי העדיפויות שלה ומרתק לראות את זה".

אין לכם אינטרס שאדם יהיה מבוטח אצלכם בכמה שיותר תחומים?

"האינטרס של גוף רציני גדול וותיק שחושב לטווח ארוך הוא שלקוח יהיה כמה שיותר טוב. זה משרת אותנו. כשאני מנסה להפחיד לקוח ולדחוף לו כמה שיותר ביטוחים, יכול להיות שבטווח הקצר אקצור יותר פרמיה, אבל בטווח הארוך לא ארוויח לקוח מרוצה ושבע רצון. אנחנו מטפלים בלקוחות שהם כבר דור שלישי אצלנו - סבא, בן ונכד. הדברים מצריכים הרבה מקצועיות, צריך להיות בעל רישיון ממשרד האוצר. יש לנו גם רישיונות של מתכננים פיננסיים. אנחנו מעסיקים 20 בעלי רישיון בחברה. אלה לא דברים של מה בכך. למכור ביטוח כל אחד יכול, אבל לבנות תיק ביטוחי מתאים לא כל אחד יכול".