עמית סגל
עמית סגלצילום: Hadas Parush/Flash90

פרשן חדשות 12 עמית סגל הגיב להשחתת אתר מזבח יהושע בן נון על ידי הרשות הפלסטינית בהר עיבל בשומרון.

''אני מתקשה להירגע מהמחשבה שברברים בסגנון דעאש הקרויים 'אנשי הרשות הפלסטינית' הפכו לחצץ את אחד האתרים התנ״כיים החשובים, מזבח יהושע בן נון סהר עיבל, ולא קמה צעקה גדולה בציבור", אמר סגל.

''לא דרישה לעצור את העברת החיסונים או הכספים לרשות, לא פנייה למועצת הביטחון, אפילו לא סתם הודעת גינוי. מוחקים את התנ״ך ואנחנו עוסקים בהבלים", הוסיף.

הרשות הפלסטינית סללה בחודשים האחרונים כביש חדש ליד מזבח יהושע בן נון בהר עיבל, צפונית לעיר שכם בשומרון. הכביש נועד לחבר בין הכפר עצירה א-שמאליה ובין העיר שכם. במענה לשאילתה דחופה בנושא שהגישה ח"כ מיכל שיר בכנסת לפני כחודשיים ענה השר במשרד הביטחון מיכאל ביטון כי העבודות מאושרות על ידי המנהל האזרחי וכי אין פגיעה באתר הארכיאולוגי.

בתיעוד של ארגון 'שומרים על הנצח' ובסרטון שפרסמה עיריית עצירה א-שמאליה בדף הפייסבוק שלה, ניתן לראות כי בשבועות האחרונים ביצעה הרשות הפלסטינית עבודות בכלים כבדים ש'נגסו' במתחם הפולחני המקיף את המזבח.

בחלק מהגדר העתיקה התוחמת את האתר, בצורת סנדל, נגרסו האבנים באמצעות מגרסת חצץ כדי שישמשו מצע לכביש ההולך ונסלל. בעקבות מיקומו של האתר בשטח B פועלת הרשות הפלסטינית באין מפריע.

יש לציין כי הפגיעה הפיזית באתר היא המשך ישיר ליחסם של הפלסטינים למקום לאורך השנים, ששמו להם למטרה לדחוק את הנוכחות והביקורים הישראליים באתר החשוב. לטענת גורמים רשמיים ברשות - זיהוי האתר כמזבח ישראלי הינו זיוף ההיסטוריה הפלסטינית והם יפעלו כדי למנוע זאת. בסרטון הפלסטיני ניתן לראות כי גריסת האבנים נעשתה ביודעין ובמתכוון.

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן פנה בדחיפות לדרגי הפיקוד בצה"ל ודרש לטפל בנושא בחומרה ולעצור את ההרס באופן מיידי. "זהו המשך ישיר ומצער לזלזול של כל הנוגעים בדבר בכל הנוגע לאתרים ההיסטוריים של העם היהודי ומדינת ישראל", אומר דגן, "מהגן הלאומי שומרון העתיקה דרך תל ארומה ועד למזבח יהושע בן נון, מזעזע לראות כיצד הרשות הפלסטינית ביד גסה הורסת את האתרים הארכיאולוגיים היקרים לאנושות כולה.

''זעזע מכך לראות כיצד כל מי שאמון על המקומות הללו מתנהג באוזלת יד משוועת, מהדרגים המדיניים ועד לממונים בשטח עד כדי הזנחה פושעת שתוצאותיה לפנינו", הוסיף דגן.

גיא דרך, מנהל הפעילות ב'שומרים על הנצח', אמר כי "אתר המזבח הוא מהחשובים שבאתרי ארצנו ובעל חשיבות מיוחדת למורשת העם היהודי. גריסת נכסי תרבות בני אלפי שנים לחצץ היא מעשה חמור ביותר שאינו מתקבל על הדעת בעולם המודרני.

''הרשות הפלסטינית מנצלת את סמכויותיה כדי לפגוע באתרים ארכיאולוגיים תוך הפרה של הסכמי אוסלו, וישראל לא נוקפת אצבע כדי לשמור על המורשת הלאומית והעולמית. אנחנו קוראים לראש הממשלה ולשרי הממשלה להפסיק לטמון את הראש בחול ולהתחיל לעבוד לפני שלא תישאר כאן מורשת יותר", הוסיף דרך.

ח״כ מתן כהנא אמר כי מדובר באירוע בלתי נתפס. "הרשות הפלסטינית מחריבה את אחד מאתרי המורשת החשובים ביו"ש - מזבח יהושע בהר עיבל. עוד סממן לחוסר המשילות של ממשלת נתניהו שמוותרת על ערש תרבותינו", דברי כהנא.

מועמד ימינה לכנסת וראש המכינה למנהיגות בתבור, עמיחי שיקלי, אמר: "אנו נמצאים היום ביום שבו עלו דחפורים על מזבח יהושע בהר עיבל, אחד מאתרי המורשת החשובים ביותר של עם ישראל, מקום בו נאמר 'היום זה נהיית לעם'. החוקר אדם זרטל מצא שם ממצאים חשובים בעלי חשיבות מאין כמותם. אנחנו לא נדע להסביר מה החיבור שלנו למזבח יהושע, ומה החיבור שלנו לגוש עציון, לא נדע להסביר את הקשר שלנו לא לנבטים ולא לתל אביב."