עלי חמינאי
עלי חמינאיצילום: רויטרס

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מפרסם הבוקר (חמישי) את דברי הביקורת באיראן כלפי שר המודיעין מחמוד עלוי, שאמר השבוע כי "איראן עלולה להיגרר לתוכנית גרעין צבאית, בניגוד לפתווה אותה הוציא מנהיג איראן, בה נטען כי חל איסור על פיתוח נשק גרעיני באיראן".

סוכנות הידיעות תסנים, המזוהה עם משמרות המהפכה, פרסמה מאמר נוקב וארוך המגנה את דברי השר ובו נכתב כי "השר לא חשב לעומק על השכלות של דבריו החמורים בשני נושאים חשובים הללו וכי "התחזיות שלו לגבי עתיד תוכנית הגרעין ש'הדהימה' את המדינה היא שגויה מאוד כשלעצמה, אינה תואמת את המדיניות של הרפובליקה האסלאמית ומנוגדת לקביעותיו של המנהיג העליון של המהפכה, ועלולה להביא השלכות חמורות על המדינה".

"אם לשר עלוי יש דעה אישית בנושאים חשובים במדינה, הוא יכול לשמור אותה לעצמו או להציג אותה בשמו כאדם רגיל רק לאחר שלא תהיה לו כל אחריות ממלכתית", נכתב.

גם על דבריו בנוגע למעורבות הפנימית בחיסול מוחסין פחריזאדה , זכה השר לביקורת נוקבת מפי השופר של משמרות המהפכה. "יש כמה נקודות חשובות שמראות כי השר אולי לא חשב היטב על ההיבטים של הצהרותיו".

חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה וראש ענף איראן לשעבר בחטיבת המחקר באמ"ן סא"ל מיקי סגל אומר כי "דברי עלוי הינם במסגרת מסכת הלחצים של איראן כלפי ממשל ביידן וכי דבריו של שר המודיעין משקפים את המאבקים הפנימיים בתוך מנגנוני הביון והמודיעין באיראן".

"חשוב לזכור כי ב-21 פברואר אמור לפוג האולטימטום שהציב הפרלמנט האיראני להסרת הסנקציות ואיראן עלולה להפסיק להתיר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפקח על חלק מאתרי הגרעין באיראן", הוא מוסיף.

לדברי סגל הדברים, למרות הביקורת, לא היו יכולים להיאמר ללא אישורו של המנהיג חמינאי.