ח"כ עוזי דיין
ח"כ עוזי דייןצילום: איציק ניסים

איראן, כך נראה, מעצימה את הפרת הסכמי הגרעין איתה. באמ"ן מעריכים כי בתוך שנתיים היא תגיע לנשק גרעיני והבוקר מדווחת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על הפקה איראנית של מתכת אורניום כחלק מהתקדמות תכנית הגרעין שם.

חבר הכנסת עוזי דיין, חבר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, מתייחס לסוגיה בראיון לערוץ 7 וקובע כי נראה שבאיראן מנצלים את חילופי הממשל בוושינגטון. "ביידן היה צריך למחול על כבודו והאגו ולאמץ את המשך הטראמפיזם במדיניות נגד איראן, כי זה מה שיכול היה לעזור".

"המדיניות היא חוץ מלאיים, גם ללחוץ חזק הרבה יותר באמברגו הנפט ובחרם כלכלי, בעיקר כספי מול בנקים, חברות ספנות, חברות תעופה ועוד. זה משפיע מאוד על רמת החיים האיראנית עד כדי מרד", אומר חבר הכנסת דיין הסבור כי על ישראל "להמשיך ללחוץ בכל המקומות כדי שיפעילו על האיראנים את הלחץ הזה. אם איראן הופכת גרעינית זו לא רק בעיה שלנו. זו תהיה מגה-בעיה מעל כל הבעיות הקיימות של המזרח התיכון. זה דבר שהוא בלתי נסבל".

"אנחנו מתקרבים מהר מאוד לנקודת 'אם אין אני לי מי לי ואם לא עכשיו אימתי', ואז נצטרך להשחיז את היכולות שלנו לתקוף באיראן", הוא אומר ומדגיש כי "לא מאיימים באקדח ללא כדורים". בהקשר זה מזכיר דיין את הצהרת הרמטכ"ל לעבר האיראנים, הצהרה שלא נעמה לכל אוזן אך נראה שהייתה הכרחית לנוכח קצב ההתקדמות האיראנית אל הנשק הגרעיני.

כשהוא נשאל על המשמעות של דבריו בהתייחס לצורך להשחיז את יכולת ההתקפה הישראלית, אומר דיין כי "עד עכשיו סיכלנו ושיבשנו דברים לאורך השנים, ביצענו פעולות לדחיקת איראן מסוריה ולבנון, אבל לא פגענו ישירות ביצור הגרעיני האיראני. אני לא יכול להיכנס לפרטים. הייתי יו"ר המועצה לביטחון לאומי בשתי ממשלות והייתי אחראי לקשר הביטחוני עם ארה"ב ואמרתי להם שאיראן מתקדמת. הם שאלו כמה זמן זה ייקח, אמרתי עשר או 12 שנה. הם אמרו שזה אולי מוקדם מדי, ואמרתי שהם יתעוררו ביום שבו זה יהיה אוחר מדי ואנחנו מתקרבים ליום הזה".

"בתוך מה שאני יכול לומר אומר שאנחנו מדינה קטנה ואין לנו נושאות מטוסים ועוצמה כמו של ארה"ב. אנחנו לא יכולים לתקוף שלושה חודשיים באיראן על מוסדות שלטון ובמוקדים כלכליים. לעומת זאת אנחנו יכולים לעקוץ עקיצה מכאיבה מאוד שלא תיתן לעולם ולארה"ב אפשרות להמשיך לשבת בשקט מהצד. אנחנו לא ששים להשתמש ביכולת הזו אבל נשתמש בה בלית ברירה וכאמצעי אחרון".

האם ראש הממשלה, במצבו הפוליטי והמשפטי, יכול לבצע פעולה משמעותית ודרמטית שכזו מבלי להיחשד כמפעיל שיקולים זרים כחלק ממארג השיקולים המובילים לצעד שכזה? דיין משיב: "ראש הממשלה שלנו הוכיח בנושא האיראני, לאורך שנים, שהוא עושה את הצעדים הנכונים גם אם הם לא פופולאריים, גם לא בתוך מערכת הביטחון. יש מצבים שאין ברירה. יש מערכת בחירות, אבל כשמדובר בנושאים כמו הנושא האיראני, משפחות הפשע, הטרור החקלאי ועוד, בנושאים האלה צריך לעסוק כאילו אין בחירות כי זו האחריות הלאומית שלנו".

דיין מדגיש כי לישראל אין תרומה כלשהי למהלך האיראני, "איראן היא שהודיעה שהיא לא מקיימת את ההסכמים, היא שהודיעה שהיא מייצרת אורניום מתכתי וכו'. לכן היא מגיעה עכשיו לשלב שהיא מדינת סף. כלומר שברגע שהיא מחליטה היא יכולה בין שמונה חודשיים לשנתיים להגיע לנשק גרעיני, וכשזה קיים זה מאוחר מדי. אנחנו לא יכולים לסמוך על אף אחד אחר. אנחנו משתדלים לשתף פעולה ולקרוא בשער אבל אנחנו חיים בסביבה שבה מול איום בלתי נסבל שכזה לא מאיימים באקדח ללא כדורים".