מרכז חיסונים
מרכז חיסוניםצילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

פרופ' אשר אור-נוי, מומחה להתפתחות הילד, מנהל המעבדה לחקר מומים מולדים באוניברסיטה העברית, חוקר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל ובעבר מנהל המחלקה להתפתחות הילד במשרד הבריאות, מתייחס בראיון לערוץ 7 להשפעות החיסון נגד קורונה על נשים הרות ולשאלת השפעת החיסון על העובר.

את תשובתו מחלק פרופ' אור-נוי לשני חלקים, היחס לאישה והיחס לעובר. באשר לעובר אומר אור-נוי: "עד כמה שאנחנו יודעים, אין נתונים על כך שהוירוס מזיק לעובר המתפתח. הוירוס עבור לעובר לעיתים רחוקות יחסית ולא גורם למומים מולדים, לא מעלה סיכון למומי לב, כליות או מערכת עצבים. מה שכן מסתבר בחודשים האחרונים הוא שהוירוס יכול לגרום ללידות מוקדמות יותר וגם זאת לא באחוז גבוה. כך שמבחינת העובר אין מה לדאוג".

אור-נוי מציין בהתייחס לאותו אחוז נמוך של לידות מוקדמות לחולות קורונה כי "ללידות מוקדמות יש השפעה מזיקה על ההתפתחות. ככל שהתינוק נולד מוקדם יותר הנזקים עלולים להיות גבוהים יותר אבל הסיכון הזה לא גבוה. בדרך כלל מדובר בהקדמה של ימים עד שבוע וחצי או שבועיים. אנחנו לא אוהבים שתינוקות נולדים לפני שבוע 37 כי יכולות להיות לכך השפעות מזיקות, אם כי לא חמורות".

באשר להשפעת החיסון על האם אומר פרופ' אור-נוי כי כאן "הסיפור שונה לגמרי", כהגדרתו, והוא מסביר: "לאם יש שינוי במערכת החיסונית במהלך ההיריון. האם לא דוחה את העובר בהרבה מאוד סיבות, ואחת מהן היא הירידה ביכולת החיסונית שלה, מה שמאפשר התפתחות תקינה של העובר ללא דחייה שלו". עם זאת, מסביר פרופ' אור-נוי, הסתבר בחודשים האחרונים כי הסיכוי שהמחלה תחמיר אצל נשים בהריון שלקו בקורונה גבוה יותר מאשר אצל מי שאינן בהריון, "וזו הסיבה שההמלצה הגורפת בכל העולם היא להתחסן למרות שלא ניסו את החיסון על נשים בהריון, בוודאי אם לאישה יש סיכון נוסף כמו סוכרת, יתר לחץ דם, השמנת יתר וכיוצא באלה, אבל גם אם אין סיכון נוסף נכון להתחסן ולא לחכות לאחרי הלידה כי ככל שאנחנו יודעים, החיסון לא אמור לגרום לנזק לעובר המתפתח. אין לנו כעת ידע מעשי אבל מבחינה תיאורטית אין כל צפי שיהיה נזק כלשהו לעובר על ידי החיסון".

"חיסון אפשרי ומותר בכל שלבי ההריון ובעת ההנקה", אומר פרופ' אור-נוי. למעשה החיסון מונע את המחלה שהסיכון להחמרתה אצל נשים בהיריון גבוה יותר והיא גם עלולה באחוזים נמוכים להביא ללידה מוקדמת.

"כרגע אנחנו מדברים רק באופן תיאורטי כי עדיין אין מספיק ניסיון והחברות שמפתחות את החיסון לא בדקו אותו על נשים בהריון", אומר אור-נוי המציין כי על מנת להגיע למסקנה מוכחת מעשית "אנחנו צריכים כמה מאות או אלפים של נשים שחוסנו בשלבי ההריון השונים ולעקוב מה קורה עם אותם תינוקות".

עוד הוא מזכיר ומעיר כי "במגיפת הפוליו הייתה דילמה של חיסון נשים בהריון. המלצנו אז לחסן בוירוס המומת ואת התוצאות של החיסון ההוא בדקנו ופרסמנו שני מאמרים, והסתבר שאין כל סכנה בחיסון של הוירוס המומת, שהוא קצת יותר בעייתי מהחיסון נגד קורונה, בהשוואה לנשים שלא חוסנו".