מגילת אסתר
מגילת אסתרצילום: פלאש 90

האם בימים אלה כאשר נגיף הקורונה משתולל בעולם אפשר לצאת ידי חובת קריאת מגילה באמצעות שמיעת קריאתה ב'זום'?

את השאלה הזאת הפנו רבנים מאירופה למנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב אריה גולדברג שהעביר אותה להחלטת הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף.

הרב גולדברג הוסיף כי במקומות רבים באירופה אין אפשרות ליהודים המקומיים לבוא ולהשתתף בקריאת המגילה בציבור.

הרב יוסף כתב תשובה הלכתית ארוכה שתמציתה הכרעה לאיסור. "חלילה להתיר לעשות כן בישראל כי הלכה פסוקה היא שאין יוצאים ידי חובת מגילה רק בשמיעה מפי הקורא עצמו, ולא בשמיעת הקול דרך רדיו או אינטרנט וכדומה".

בהמשך כתב הראשל"צ: "ובפרט במצוות קריאת מגילה, שוודאי יש להשתדל בכל היכולת לבא לבית הכנסת ברוב עם (...) וגם לפי המצב, הרי אפשר להתאסף במרחב פתוח, ואם גם זה לא מתפשר, אזי כל אחד יוכל לשבת בביתו, ולקרוא מתוך מגילה כשירה, אם יודע את ההיגוי הנכון, ובשביל רוב עם אפשר לסמוך על קריאה משותפת המשודרת ברדיו. אך חלילה להמציא ולפרסם היתר על ידי זום וכדו'.

''דברים דומים פרסם גם הרב שמחה בן ציון אייזיק רבינוביץ בעל מחבר הספר פסקי תשובות על שולחן ערוך ומשנה ברורה ומחשובי הפוסקים שכתב: "אין שום צד להתיר בשום פנים ואופן לצאת ידי חובת קריאת המגילה על ידי זום".

הנושא מעורר עניין רב באירופה ובקרב רבנים רבים, שהודו למנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג ולמזכיר מועצת רבני אירופה, הרב אברהם טורצקי, שבמהלך השבועיים האחרונים הציגו את הנושא בפני שורה של דיינים ורבנים בישראל, כחלק מהעמל הרב שמשקיע ה"מרכז", במטרה לסייע למאות הרבנים באירופה בשאלות הלכתיות רבות שעולות בעקבות המגיפה.