חדר הבקרה המרכזי בחברת Содружество
חדר הבקרה המרכזי בחברת Содружествоצילום: שייע דייטש

אחת המערכות המושקעות ברוסיה היהודית היא "ועד הכשרות המהודרת של רוסיה", שבפעילותה העקבית והמושקעת מזה כשלושה עשורים, היא עומדת כיום בשורה הראשונה של מערכות הכשרות, ומאות מפעלי מזון הפרוסים בכל רוסיה, זוכים לקבל את חותמת הכשרות, ששמה הטוב התפרסם בין חברות המזון הנחשבות במדינה.

עם התפתחותה וקשריה המסועפים של רוסיה עם מדינות העולם, גדל גם הייצוא בהתאם, ובעקבות כך יוצאים מוצרי מזון רבים מרוסיה לשיווק עולמי, בהם מרכיבים בסיסים למזון הנושאים את חותמת הכשרות, והם משווקים בהצלחה בעולם, תוך שיתוף פעולה מלא עם מערכות הכשרות המהודרות בארץ ישראל ובחו"ל.

לקראת חג הפורים והפסח הבעל"ט, טס הרב הראשי שליט"א, המייסד והעומד בראש מערכת הכשרות המהודרת של רוסיה, לביקור ובדיקה אישית, בליווי רב ועד הכשרות הרב יוסף יצחק מרזל, במספר מפעלים גדולים הנמצאים בעיר 'קלינינגרד' במערב רוסיה, על חוף ים הבלטי, ממנה משווקות מוצרי המזון למדינות אירופה באמצעות אוניות ורכבות משא. גם אני זכיתי להתלוות למסע מרתק זה.

אנו בפתחו של חודש אדר, שמזלו הוא דגים, ובסימן זה נערך הביקור הראשון במפעל חדש של שימורי דגים, המשווק עשרות רבות של סוגי טונה בכל רשתות המזון הגדולות ברוסיה. המפעל השני אותו ביקרנו, הוא מפעל שמן, השני בגודלו בעולם (!), ועומד גם הוא תחת הכשרות המהודרת מזה מספר שנים, וכעת קיבל גם הכשר מיוחד לפסח (לאוכלי קטניות).

הביקור במפעל השמן נפתח בחדר הבקרה המרכזי של החברה. עמדתי נפעם מול המפה הפרוסה על הקיר, ונציג המנהלים מתאר לנו במהירות, מה מכיל המקום הענק הזה. רק כשיצאנו לנסיעה פנימית בתוך המתחם, החל מוחי לקלוט באיזו עוצמה והיקף מדובר. כמעט עיר שלמה, שכולה עוסקת ב'שמן'. אוניות ענק בכל קנה מידה, עומדות בנמל הארוך של החברה, כשהמים באזור קפאו מהקור. שלג כבד לא חדֵל לרדת, ולמרות זאת המפעל כולו עובד במלוא הקיטור. זה היה בלתי נתפס להבין, כיצד חברה כה ענקית, מכניסה אליה את הרבנים ומשגיחי הכשרות, ובלבד לזכות לחותמת הכשרות הנחשקת.

מסע הביקורים, אותו ארגן יו"ר מערכת ועד הכשרות של רוסיה ידידי הרב יוסף וורזוב, נמשך שעות רבות, תוך ירידה לפרטי פרטים, שהשאירו רושם רב על מנהלי המפעלים שליוו אותנו אישית. הבאתי איתי ממוסקבה מספר אריזות של מצות טריות, יחד עם בקבוקי יין, אותם העניק הרב שליט"א למנהלי המפעלים, כאות הוקרה על שיתוף הפעולה, למענם של צרכני הכשרות ברוסיה.

את מסעו באזור, ניצל הרב הראשי שליט"א לביקור חיזוק בקהילה היהודית הגדולה והמפוארת של העיר קלינינגרד, בראשות רב העיר הרב דוד שוועדיק.

בקומת הכניסה לבניין המפואר של בית הכנסת, כובד האורח הדגול בקביעת מזוזה בפתח לשכת 'בית חב"ד' החדש בעיר, בניהולו של שליח חב"ד בקלינינגרד בני היקר הרב אברהם ברוך דייטש שיחי'.
לאחר קבלת פנים שנערכה ע"י נגיד הקהילה מר וולדימיר כצמן וראש הקהילה מר לאוניד פילמטן, סייר הרב שליט"א במקווה טהרה ההולך ונשלם בקומת המרתף של הבניין, ונפרד באיחולי ברכה לעוסקים במלאכה, שיזכו במהרה לסיים את הבנייה ולהרבות טהרה וקדושה בעיר חשובה זו, אשר חידשה כנשר נעוריה, והיא מתפתחת למענם של יהודי העיר, המוכרת בעולם גם בשמה הקודם והמפורסם 'קניגסברג', בה נדפסו ספריו של המגיד ממעזריטש, תלמידו וממשיך דרכו של מייסד החסידות הבעל שם טוב הקדוש, ומייסד תנועת המוסר הנודע רבי ישראל סלנטר שחי בה בסוף ימיו, אף נטמן בה, וזה עתה חל יום ההילולא שלו.

גוט שבת וחודש טוב ומבורך!
שייע