פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אשצילום: David Cohen/Flash90

ראש מגן לישראל, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על הירידה בתחלואת הקורונה בישראל ועל תוכנית היציאה מהסגר.

אש סיפר: "אתמול היו 1,869 מאומתים, זו ירידה מהשבת הקודמת שהיו כ-2,600". לדבריו, "כל עוד זה נמצא במגמת ירידה, זה טוב". הוא הציג את עמדת משרד הבריאות באשר לפתיחת המסחר: "צריך לפתוח את המשק בהדרגה ובזהירות, גם כלקח מהגל הקודם וגם מתוך ניתוח הנתונים. אנחנו משערים שאם נפתח לא בזהירות, אנחנו נתקרב להתפרצות נוספת, ואנחנו רוצים למנוע את זה".

לדבריו, "אנחנו רוצים לפתוח את הפעימה השנייה בשבוע הבא, ב-23 לפברואר. אז נפתח את כל המסחר ועוד נתח ממערכת החינוך. אנחנו רוצים לראות מה קרה בעקבות הפתיחה הקודמת שהייתה בשבוע שעבר, לאחר שנראה שאנחנו נמצאים במקום בטוח נוכל לעשות את הפתיחה השנייה". עוד הוסיף וציין כי ראש הממשלה "מקבל את העמדה שלנו, אבל הכול תלוי מה יהיה בדיון בקבינט".

כמו כן, ראש מגן לישראל הפרופ' אש עדכן כי רק 2.4 מיליון ישראלים סיימו את החיסון השני, והזהיר: "בטעות לוקחים בחשבון שמי שקיבל מנה אחת של חיסון מוגן. זה לא עובד ככה, צריך 2 מנות. אסור להתייחס למי שקיבל מנה אחת כמוגן. היו לנו ויש לנו הרבה מקרים של אנשים שקיבלו מנה אחת ואחר כך חלו". הוא הבהיר כי פתיחת המשק תלויה במספר המתחסנים: "כשנגיע ל-3 מיליון אז יהיה אפשר לפתוח בצורה רחבה יותר, צריך לרוץ קדימה עם החיסונים, ועוד קצת סבלנות כדי לא לעשות טעויות שיובילו אותנו לסגר נוסף".

לסיום, הביע חשש מחג הפורים שמתקרב, זאת לאור ההתקהלויות ההמוניות שנרשמו בעת הזו בשנה שעברה, אשר הובילו לנתוני התחלואה גבוהים: "צריך לשמוח בזהירות, למנוע התקהלויות, אי אפשר לעשות מסיבות גדולות, להתכנס בבתי הכנסת בהמונינו. אני מאמין שלמדנו לקח משנה שעברה, שהמחיר ששילמנו עדיין לנגד עינינו ושהמנהיגים שמובילים את הקהילה גם החרדית וגם בכלל, יבינו שצריך את הסבלנות הזאת. המחיר יהיה כבד. הם צריכים להבין שלטובת הקהילה שלהם, אסור בפורים הזה לחגוג בצורה בלתי אחראית".

הוא הודה כי האפשרות שיוטל עוצר לילי נמצאת על השולחן, אך כעת מעדיפים במשרד הבריאות להמתין. "אם נראה שאנחנו הולכים למשהו בלתי נשלט ושזה יכול להשפיע על מגמת התחלואה, יכול להיות שנמליץ על זה. כרגע אני לא רוצה להגיע לשם", אמר פרופ' אש.