איילת השחר אייזנברג
איילת השחר אייזנברגצילום: מכללת הרצוג

איילת השחר אייזנברג (25) היא סטודנטית לחינוך מיוחד ותקשורת במכללת הרצוג שבגוש עציון. היא מובילה את הפרויקט 'קוראים ביחד' להקניה וחיזוק של יסודות הקריאה לילדי הקורונה

"הפרויקט ההתנדבותי 'קוראים ביחד' נולד בעקבות המעבר ללמידה מרחוק, שיצר אצל ילדים בגילאי גן חובה ועד כיתה ד' פערים ברכישת יסודות הקריאה ובמיומנויות הבנת הנקרא", מסבירה איילת השחר אייזנברג את המניע להקמת המיזם. "מסתבר שהמערכת הבית־ספרית מתקשה לתת מענה לכלל הילדים, שצוברים עם הזמן פער לימודי, והורים רבים אובדי עצות בנושא. מתי"א יחדיו, הנותנת שירות בפריפריה של ירושלים (גוש עציון, אפרת, קריית ארבע, מטה בנימין, בית אריה, מודיעין רבתי, בית אל וביתר עילית), בשיתוף פעולה עם המרצים, ואיתנו הסטודנטים של מכללת הרצוג, נרתמו יחד בהתנדבות למתן מענה לאתגר הגדול הזה של צמצום הפערים. אני לקחתי על עצמי לרכז את הפרויקט הזה, בהתנדבות כמובן. במהלך הפעילות אנחנו נפגשים עם תלמידים אחד על אחד, בודקים היכן הם מתקשים ועוזרים להם. התהליך הוא חווייתי ומעצים, הן לסטודנט והן לתלמיד", היא אומרת.

"האתגר בהתנדבות הזו הוא בעיקר בגלל המציאות המשתנה ללא הרף. הכול דינמי, יש סגרים, כולם במצב רגשי מאוד מורכב. גם לא קל למצוא בתוך התקופה המאתגרת שהמדינה נמצאת בה, את הזמן והאפשרות הטכנית לעבוד עם תלמיד שמתקשה בצד הלימודי, יחד עם התקופה הרגשית שכולנו עוברים. לפעמים יש הורים שיותר חוששים מהמפגש הפרונטלי, אז אנחנו עושים זאת בלמידה מרחוק. כך או כך, התלמידים צמאים לשגרה ולמסגרת ברורה, וההתנדבות הזו נותנת לאותם ילדים מתקשים דחיפה למעלה ומחזקת אותם בצד הלימודי וגם בפן של הביטחון העצמי, וזה מה שנותן לכולנו את הכוח לפעול ולהשקיע. אני אוהבת את עצם העבודה עם הילדים. לא בכדי בחרתי במקצוע ההוראה, אבל לא פחות אני נהנית מהלוגיסטיקה, מהארגון וההכנה של העזרים".

היענות הסטודנטים לפרויקט רבה, היא מספרת. "מרגש לראות היענות כל כך גדולה של סטודנטים שרוצים להיות חלק, לעזור לתלמידים שצברו פערים. אני רואה את עצמי ממשיכה בהתנדבות הזו בשנים הקרובות, במיוחד עם כל ההשלכות של הקורונה על הילדים הצעירים. אנחנו מתחילים כבר להרגיש ולראות כמה המצב והלמידה מרחוק משפיעים על שכבת הגיל הצעירה, ואם ניתן לעזור להם ולו במעט להרגיש טוב עם עצמם, בטוחים בעצמם, ולהעביר להם מעט מהזמן המטורף הזה דרך למידה חווייתית והקניית יסודות הקריאה - אז בוודאי שנעשה זאת".

איילת השחר מקווה שהפרויקט המדהים הזה יתרחב ויגדל לכמה שיותר מקומות. "בשלב זה אנחנו בונים את היסודות של הפרויקט. את התלמידים אנחנו מאתרים דרך בתי הספר. אנחנו בקשר עם מנהלים, והם מקשרים אותנו עם המורים והמחנכים, וכך אנחנו מוצאים עבור מי השירות הזה עשוי להיות יעיל ביותר".