מדוע חשוב לעשות ספורט גם בהריון?

במוצ"ש הקרוב תפתח ד"ר חנה קטן סדרת הרצאות חדשה בה תארח את מיטב המומחים בתחום הבריאות.

שווה בריאות , ד' באדר תשפ"א

מדוע חשוב לעשות ספורט גם בהריון?-ערוץ 7
ד"ר חנה קטן
צילום: עצמי

"הרפואה הקונבנציונאלית מתעסקת הרבה פחות ברפואה מונעת ויותר בכיבוי שריפות", אומרת ד"ר קטן שתפתח במוצ"ש הקרוב סדרת הרצאות חדשות שתשודר בזום, ללא עלות, לגולשי ערוץ 7.

בשידור הראשון תארח ד"ר קטן את פרופסור נעמה קונסטנטיני - מנהלת המרכז לרפואת ספורט בבית החולים 'שערי צדק', לשיחה מיוחדת בנושא: "כל הדרכים הפרקטיות לשמירה על הבריאות בתקופת הקורונה".

"אורח חיים בריא קבוע הכולל פעילות ספורטיבית הוא המפתח לחיים בריאים", אומרת ד"ר קטן, מומחית לרפואת נשים. "בכל הנוגע לנשים - חשוב להתאים את הפעילות להעדפה של האישה, לסדר יומה, לנגישות של סוגי הפעילות, כי אם זה לא יהיה נח - היא פשוט לא תתמיד, ויצא שכרינו בהפסדינו כי הקביעות זה חלק מהעניין החשוב בספורט".

תוכלי לספר על צעד ראשון של פעילות ספורט מומלצת?

"לעיתים מד צעדים פשוט יחולל פלאות; כי האישה תקבל היזון חוזר לגבי מידת הפעילות וזה יעודד אותה הלאה. כשאשה מתלוננת שקשה לה לחשוב על התעמלות, ושקל לי להמליץ, אך קשה יהיה לה לבצע - אז אני מספרת לה שהקורונה העניקה לי אישית את הדחיפה לחלוץ עצמות ולגלות שגם אני יכולה להיות פעילה. נאה דורשת ונאה גם מקיימת. ואז משתתקות כל טענותיה", מחייכת ד"ר קטן.

מה הפעילות הספורטיבית המומלצת בהריון?

"שחייה היא הפעילות האולטימטיבית בהריון - לגוף ולנפש. בהריון הבטן יותר פגיעה, עמוד השדרה מתעגל, האגן נדחף אחורה, על ידי הבטן ההריונית שנדחפת קדימה, והרצועות נחלשות. לגבי שחייה: זאת התעמלות בה האישה לא מרגישה את כוח המשקל כי אין השפעה של כוח הכובד, השחייה תורמת לגמישות הגוף, מרגיעה כאבים בגב, מקילה על נשים עם רגליים נפוחות, ומונעת כאבי גב. המים גם מוסיפים לרוגע ולשלווה".

במה צריך להיזהר כשעושים ספורט?

"כל אחת תתאים את הספורט לכושר לה, וליכולת שלה. כמובן שבשליש השלישי כשהיא כבדה יותר והבטן בולטת יותר ויותר פגיעה ויש יותר נטייה לנפילות בגלל פגיעה ביציבה, כדאי יותר להתעסק בספורט עדין יותר אבל לא לוותר על ספורט לגמרי. ישנו סינדרום ידוע: 'ברכיים של חודש תשיעי', כאשר האישה נחבלת שוב ושוב עקב הסרבול שלה, והיציבה שמתערערת אט אט אבל חשוב מאד להתעמל, למרות זאת ואולי בגלל. הגוף הכבד והמסורבל יפריע לאשה להתנועע, והיא עלולה לצבור משקל עודף, סכרת הריונית, ועוד. התעמלות משפרת את מצב הרוח, הוא מגרה הפרשה של אנדורפינים במח, שמסוגלים למנוע דכאון בהריון ולאחר הלידה. האישה תרגיש קלה יותר, בטוחה יותר בגופה הזריז, וגמישה יותר".

ד"ר קטן תארח את פרופסור נעמה קונסטנטיני - מנהלת המרכז לרפואת ספורט בבית החולים 'שערי צדק', לשיחה מיוחדת בנושא: "כל הדרכים הפרקטיות לשמירה על הבריאות בתקופת הקורונה", במוצ"ש הקרוב, פרשת תרומה, 20.2, בשעה 21:00.

הצטרפו עכשיו לסדרת ההרצאות - ללא עלות - דרך כאן >>

ההרצאות הבאות:

>מוצ"ש כי תשא | כ"ב אדר, 6.2 בשעה 21:00 | 'רפואת ילדים בעידן הקורונה': ד"ר חנה קטן מאחרת את פרופסור יחיאל שלזינגר- מנהל מחלקת ילדים שערי צדק

>מוצ"ש ויקרא | ז' ניסן, 20.3 בשעה 21:00 | 'הנפש במעגל ההורמונלי ודיכאון אחרי לידה' ד"ה חנה קטן מארחת את פרופסור ענבל ראובני מבית החולים 'הדסה'