איכון סלולרי. אילוסטרציה
איכון סלולרי. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, אישרה היום (שני) פה אחד את החלטת הממשלה להכריז על הסמכת השב"כ לבצע פעולות איכון במאמץ מול נגיף הקורונה למשך חודש נוסף ועד ל-3 במארס.

חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה אושר לראשונה בוועדה ובמליאת הכנסת בסוף חודש יולי 2020.

על פי החוק רשאית הממשלה להכריז בכל פעם על הסמכת שב"כ לתקופה של עד 21 יום, והכרזה זו מובאת לדיון בוועדה החוץ והביטחון, אשר יכולה לאשרה, לא לאשרה, או לאשרה לתקופה קצרה יותר.

צוות הייעוץ המשפטי לוועדת החוץ והביטחון, בראשות עו"ד מירי פרנקל-שור, כתב בסקירתו לחברי הוועדה כי "ככל שההסדר הקיים ממשיך לחול מכוח ההארכה האוטומטית, לעמדתנו, שינוי הנסיבות יוצר חובה מוגברת על הממשלה לבחון ביתר זהירות את המשך ההצדקה להכרזה על הסמכת השב"כ, וכן חובה מוגברת על הממשלה לפעול ביתר שאת לקידום חלופות שיוכלו בהמשך להוביל להתייתרות הצורך בשימוש בשב"כ".

ח"כ אבי דיכטר אמר בדיון כי "לפי הניתוח של משרד הבריאות, בחודשיים האחרונים נמענו 42 אלף חולים נוספים בזכות איכוני שב"כ, נמנעו 800 חולים קשים, ונחסכו 310 מתים, שהם 12% ממספר המתים שיכול היה להיות. אלה נתוני הבסיס שלפיהם אנחנו צריכים לבחון אם איכוני השב"כ עזרו או לא עזרו".

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, אמר כי "מעבר לוויכוח על הפרשנות המשפטית על חובת שליחת ההודעות, ומעבר לכך שהודעה על כך שאדם בא במגע עם חולה אך איננו נדרש לבידוד יכולה דווקא להיות גורם שיעודד אנשים להתחסן, הנושא העיקרי כאן הוא האינטרס הציבורי בסוגיה הבריאותית, אשר נראה כי לא נבחנה עד תום", והוסיף:

"אם אני כאדם מחוסן, הייתי בא במגע עם חולה מאומת, סטטיסטית יש סיכוי של 95% שלא יהיו לי סימפטומים, שזה מצוין ומציל חיים ,אבל יכול להיות שאני נדבק, וחלילה אדביק את סבתי הגם שאין לי סימפטומים. אם היית יודע שאני חולה מאומת ואני אמור לבקר את סבתי בת ה-120 ביום שישי, הייתי דוחה את הפגישה בשבוע. זה מידע חיוני ומידע מצמצם הדבקה – שכבר קיים כל עוד האיכונים קיימים. יש לי אינטרס להפעיל שיקול דעת ולהחיל על עצמי ריסון וולונטרי", אמר האוזר.

לדבריו, "משרד הבריאות לא מודיע למחוסנים הזכאים לתעודת מחוסן שבאו במגע עם חולה מאומת בטענה שהם אינם מהווים סכנת הדבקה, למרות שטרם הוכח ודאית שהם אינם מדבקים. משרד הבריאות גונז את המידע הזה ומסתיר אותו מהציבור. יש חשש שאנשים מחוסנים יחלו בקורונה וידביקו אנשים שעדיין לא מחוסנים. יש לנו אפשרות להציל חיים על ידי שליחת מסרון. המדיניות הנוכחית היא פגיעה במי שיתחסן, על סף רשלנות פושעת. אני קורא למשרד הבריאות, לקיים היום דיון דחוף בנושא״.