מצטייני נשיא
מצטייני נשיאצילום: מכינת ידידיה

מכינת "ידידיה" הינה מכינה קדם-צבאית לבנים דתיים ומסורתיים, אשר מגיעים ברובם המוחלט מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית במדינת ישראל.

במהלך לימודיהם רוכשים תלמידי המכינה כלים אשר משנים מן היסוד את צורת הסתכלותם על עצמם ועל החברה. מאנשים פרטיים הדואגים לעצמם ולרווחתם, הופכים התלמידים לשותפים פעילים ויוזמים בחברה הישראלית, ולמחוללי עשייה ונתינה במעגלים השונים – האישי, הקהילתי והלאומי.

המכינה, הממוקמת במרכז בית שמש, מורכבת מתלמידים מרקעים שונים ומגוונים ומצוות חם ואוהב המאמין ביכולתו של כל תלמיד להצליח. המכינה מאמינה בכוחות הטמונים בכל אדם, כוחות של בטחון ואמונה, שבעזרתם יוכל להתמודד עם כל קושי ומשבר.

במסגרת ההכנה לצה"ל משתתפים התלמידים באימוני כושר, ניווטים, מורשת קרב, הישרדות וקרב מגע. כחלק מההכנה לצה"ל אימצה יחידת המסתערבים של מג"ב את המכינה, והתלמידים משתתפים בפעילויות שונות של היחידה, שיחות, מפגשי שיח עם לוחמים ועוד. על התרומה המשמעותית של תכנית ההכנה לצה"ל יעידו תלמידינו המשובצים ביחידות השונות, שרבים מהם לוחמים ומפקדים מצטיינים.

להשתתפות בקמפיין הגיוס של מכינת ידידיה >>

מנהיגות ומצוינות

אחד הדגשים החשובים ביותר של המכינה הוא על מצוינות. בשורה זו הגיעה אפילו עד לבית הנשיא שבחר לתת אות מצטיין נשיא המדינה המוענק מדי יום העצמאות לחיילים בעלי תרומה מיוחדת והצטיינות יוצאת דופן. הרב שמואל נתנזון, ראש מכינת ידידיה מספר על הרוח המיוחדת במכינה "כשאני שואל את עצמי האם אי פעם במכינה הגדרנו יעד להיות מצטייני נשיא, תשובה הברורה היא שלא. אבל הרוח הכללית של המכינה אומרת שכל דבר שאתה עושה, תעשה עד הסוף ועם כל הלב. המדהים הוא לראות ששלושת החבר'ה האלה היו יכולים למצוא את כל הסיבות והתירוצים למה להתחמק משירות צבאי או שאם כן לעשות בערך, אבל על הנקודה הזאת בדיוק מחנכת המכינה - "לחלום, להאמין, להגשים".

הדברים של הרב נתנזון מקבלים משנה תוקף כאשר שומעים את סיפורם של המצטיינים מבינים איזו דרך עשו ועם אילו אתגרים התמודדו שלושה בוגרים עם סיפור ייחודי שסרבו לתת לנסיבות החיים להכניע אותם.

מאיר לדרמן, בן העיר בית שמש, הגיע למכינת ידידיה עם רקע פלילי, ולאחר מספר שנים מחוץ למערכת החינוך "כבר בגיל 14 נפלטתי ממסגרות, זה התדרדר לתיקים במשטרה ולכן שהתגייסתי לא הסכימו שאהיה לוחם. אלא שאז במקרה הגעתי למכינת ידידה והתאהבתי. המדריכים תפסו אותי ולא ויתרו לי וזה מה שהייתי צריך - שמישהו יגיד אנחנו לא מוותרים עליך לא משנה מה אתה עושה."

אחרי שנה במכינה התגייס מאיר לצה"ל אך שם גילה כי בשל עברו צה"ל נמנע מלאפשר לו שירות קרבי. במשך תשעה חודשים נלחם מאיר להוכיח את השינוי שהתחולל בו, עד שקיבל את האישור המיוחל. הוא התנדב לשרת בחטיבת הצנחנים, שם התבלט כחייל מסור, רציני ואחראי, קודם לתפקידי פיקוד וסיים את שירותו כמפקד פלוגה "קוראים לזה מכינה קדם צבאית אבל זה באמת מכינה לחיים. אני חושב שהכלים שקיבלתי תרמו לי להגיע לאן שהגעתי וזה המון בזכות המכינה"

אחרי שירותו הצבאי חזר מאיר לעיר הולדתו בית שמש, וכיום הוא פעיל ויזם חברתי בעיר העוסק בקידום נוער בסיכון, עסקים לצעירים והקמת קהילת בוגרי המכינה בבית שמש.

ידידיה סיטון גדל בישוב איתמר שבשומרון. בגיל צעיר שכל את אחיו שנרצח בפיגוע, וזמן לא רב אחר כך - את אמו שנפטרה משברון לב. ידידיה עבר לגדול במשפחת אומנה, והגיע למכינה עם פטור משירות בצה"ל "המכינה הייתה בשבילי כמו בית, מקום שכיף לבוא אליו בכל שבוע לחבר׳ה שהם כמו אחים בשבילי, אני בקשר איתם עד היום והם החברים הכי טובים שלי. הרגשתי שהמכינה הכינה אותי ממש טוב פיזית ומנטלית לצבא, שבאתי מוכן ידעתי למה אני בא ומה שצפוי לי בשירות". ידידיה זכה לאישור להתגייס כלוחם, ושירת שירות מלא ומשמעותי בסיירת חרוב. היום הוא נשוי וגר בישוב אדם.

דודאל שמעוני, מהישוב בת עין. הודות לכלים שרכש במכינה סיים את הקורס כחניך מצטיין והתקבל לסיירת גולני.

במיוחד בתקופה המאתגרת הזו, המכינות הקדם צבאיות בישראל מקיימות קמפיין גיוס המונים, ומתאחדות בפרויקט משותף על מנת להרחיב את פעילותן, לממש את הערכים שלהן, ולהמשיך להנגיש את המכינות עבור בעלי מוגבלויות ולשלב צעירים נוספים מחו"ל ומהפריפריה. בפרויקט משתתפות 14 מכינות קדם צבאיות, אשר לכל אחת מטרה ייחודית לקדם

להשתתפות בקמפיין הגיוס של מכינת ידידיה >>